Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Håller med väldigt röda en del ser ut till att vara en blandat kompott

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      Eftersom "real ilangi" bara fångas på en lite sträcka, kan det inte bara vara så att det är en helt naturlig variation? Viss indivder är mer gula, andra lite mer orangea/röda? Var det inte nå't snack om det för ett tag sen att de sorterade ut de gulaste individerna och skeppade dem som real Ilangi. Då dessa gula ilangi må se toppensnygga ut, kan de ju fortfarande ge lite rödare yngel.

      Vad säger att det inte kan vara så? och att kanske den som har lekgruppen kanske också har blivit lurad? och kanske den som haft lekgruppen innan också blivit lurad, ända upp till Vf-stadiet?

      Säg mig varför en fisk som förekommer på en sträcka på några få hundra meter inte skulle variera sig så att vissa blir rödare och andra gulare? Den är ju omgiven av rödare varienter av sig själv.....

      lite fundringar såhär sent på kvällen, utan att vare sig ta odlarens eller köparens parti.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        ja man får väl åka dit och ta sej en titt! att samma variant kan visa stora färg skillnader kan vara oerhört frustrerande när man har beställt med förhoppning att dom ska se ut på ett visst sätt och sen inte gör det.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          Just den gula har jag fått berättat för mig fångas bara på 1ställe och det skeppas ut 400st varanat år av just den riktigt gula

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            citat:att samma variant kan visa stora färg skillnader kan vara oerhört frustrerande när man har beställt med förhoppning att dom ska se ut på ett visst sätt och sen inte gör det.
            Det kan jag förstå. Men om vi utgår från hypotesen att det handlar om yngel efter en VF grupp "real Ilangi"

            Har man även köpt Ilangin som yngel är det omöjligt att veta hur de skall se ut när de växt upp. Jag skulle knappast klaga om mina F1 Tropheus moori masanza skulle variera i fläck-storlekarna eller några ha lite intensivare färger.

            Är det inte bara samma sak? Det finns vissa exemplar som är vackrare, vissa som är genomsnittliga och andra som ser lite "sämre" ut. Huvudsaken är väl att en grupp fisk motsvarar hur det ser ut i naturen och inte att de måste se ut som de allra bästa viltfångade exemplaren. Då hade ju odlarna fått dra upp sin fisk till 10cm innan de kan säljas som real ilangi.

            citat:Just den gula har jag fått berättat för mig fångas bara på 1ställe och det skeppas ut 400st varanat år av just den riktigt gula
            Detta har jag också hört några gånger. Men tittar man lite objektivt på det kan det vara så att det är ett väl inarbetat försäljningsknep för att kunna sälja de gulaste toppenexemplaren till mycket högre pris. Nu är detta bara teorier men varför skulle det inte kunna vara så? I viklet fall som helst anser jag att Ilangin är en supervacker fisk, även om den är lite mer röd eller orange än de utvalda gula exemplaren.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • February 2004
              • 213


              Den gula Ilangin har fått sin färg av grannen Yellow Nkonde. På den andra sidan om Ilangin tror jag Chilangan finns. Chillangan är rödare. Därför är Ilangin på denna sida rödare. Man kan läsa om detta i "African Cichlids II" av Peter Schupke.

              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                Toby som fångar VF Illangi måste slänga tillbaka 10 st VF för varje VF han tar med sig hem.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  Ilangin är ju utrotad enligt ad konings om jag tolakde hans svar rätt

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    Inte utrotad. Men de har minskat betydligt. Har för mig att Mark som Hagblom intervjuade snackade ngt om Illangi på något forum.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      Utfiskad tror jag att det rätta ordet var. Inte utrotat men utfiskad.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        kanske det var minns inte vad jag såg frågan

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          Ta en titt på www.cichlid-forum.com och under petrochromis/tropheus. Där har Mark en egen tråd där han brukar skriva i.

                          Mvh Carl

                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Ett litet urklipp från Tropheini.com

                            "Mark"

                            I have not heard anything about Murago not being caught anymore. i am currently in London on Bsiness but when i left in Novemebr i talked with some divers from another company to see what they had been up to and they told me that had just caught Murago. So i would disregard the rumor. probaly someone who has a lot of them trying to talk up the price !!! It happens.

                            Bara ett litet tips på vad som försigår nere vid sjön. Mkt rykten alltså för att styra upp priset. I detta fall var det Murago det handlade om. Jag vet dock inget om Illangi.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              Det mesta i den här tråden handlar faktiskt om Ilangin.


                              Det verkar vara det stora intresset hos Tropheusfreaks, jag vet inte varför, har inte sett tjusningen med just Ilangi.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Tack för den Robin. Välkommen i klubben. Det är bara hysteri för att den är ovanlig.

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...