Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

    mmm,vi får se vad det blir.
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

      Någon som vet fångstplatsen för "real" Ilangi?
      Är ute efter den gulare varianten inte den oranga
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        Real Ilangi och orange Ilangi, skiljer 200meter.....dvs du får satsa på att söka efter Real Ilangi. Men Ilangi-typerna finns i nkamba-bay området.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • April 2002
          • 953

          Vad tror ni om att medicinera med flagyl(lite grann i flingfodret)i förebyggande syfte när man köpt eller när man flyttar på en Tropheusgrupp?
          mvh Stefan

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            Jakten på den rättvia bilden fortsätter! Lyckades knäppa den här igår och den visar iaf färgerna hyfsat... Irriterande med bruset bara!

            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              Snart sätter du bilderna! Ser ut att vara en trevlig art av Tropheus. Lite lik "moliro"...

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                Hoppas det

                Hur pass tama är era troffar förresten? Mina är ibland läskiga... Klappade dom precis i kombination med matning hehe. Skulle förmodligen kunna lyfta några av dom i handen =) Normalt/onormalt?

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • March 2005
                  • 628

                  Blackened:vet inte,men jag undrar vad du har i ditt troffekar.
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    He he mina petros går fint att klappa. De kan till och med nappa på fingret om det skulle vara sugna.

                    Mvh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      "De kan till och med nappa på fingret om de skulle vara sugna"

                      Är rädd för det jag under städning hehe... Hade två lombardoihanar som bet tills det blödde för nåt år sen och "rädslan" sitter i =) Men troffarna verkar hur snälla som helst... En "bieffekt" av tamheten är dock att jag verkligen måste backa tillbaka från karet och sitta 5 meter bort för att få se deras "naturliga beteende". Annars hänger de mot framrutan.

                      Jullen: Tropheus Sp Red Chipimbi är det. Lite ovanliga i sverige vad jag förstått...

                      Hör för mig att chipimbi och moliro är grannar i sjön... Därav likheterna. Enda skillnaden är väl att chipimbi har en grå grundfärg medan moliro är röd?

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        Det stämmer. Jag kollade Schupke´s bok nu och där visas skillnaden, plus geografiska närheten mellan arterna. Chipimbi har en ljusare grundfärg och den sträcker sig från stjärt till huvud. De har även mindre rött än Moliro.

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          Har haft ett antal lekar på mina chipimbi nu och flera har/går och tuggar. Problemet är bara att jag blir mer o mer osäker för varje sekund jag studerar dom. Döljer dom det så jäkla bra att man inte ens ser att dom tuggar`? Har hört att de blir bättre på sånt med åldern och mina är över 10 år så det kanske kan stämma? Hursomhelst så är det skitsvårt. Har sett 4 lekar sedan dom kom och är bara säker på att en av dom tuggar. Dom andra har jag faktist sett ta in ägg under leken så jag förstår inte riktigt... Första dagarna har två av dom haft rejäla hakpåsar men de sjunker ju tillbaka sakta med tiden och nu så ser men i stort sett ingenting...

                          Har ni några knep?!

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 4164

                            Det kan vara riktigt svårt. Men efter ett par veckor bör du kunna se det. Annars får du studera dem länge och noga så du känner igen alla individer
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • Christian Alfredsson
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 4164

                              Om du vill slippa sitta 5 meter ifrån kan du prova att mata dem samma tid och med samma procedur varje dag. Tex 17.00 knackar du lite på rutan och slänger i maten. ALDRIG någon annan tid och utan knackning.

                              Om du sedan vill få lite lekar kan du alltid bryta mönster en vecka eller så.
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

                              Kommentar

                              • blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

                                Jag känner igen de flesta individer faktist. Över hälften iallafall. Och den som lekte först lekte för exakt 3 veckor sedan idag. Då borde det vara kört om man inte ser en väldigt tydlig påse eller? Den har inte smalnat av nåt direkt heller och är ganska pigg framme när jag matar... Dock så verkar den vänta på flingorna i stället för o sätta i sig pellets... Ett tecken kanske? Det ska ju nämnas också att gruppen är nyinflyttad sen 4 veckor tillbaka nu och inte stadgat sig 100% ännu... Honorna får ta en del stryk mao. Särskilt de som är igång o leker.

                                Bra tips det där med matningen.... tål o testas!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...