Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Elakt Christian!

    Det är inte utan att man får smått ångest när man ser sådana vackra troffar...

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 4164

      Jag tror det är F1 och F2. De kommer från en VF grupp i Vänersborg. Det är inte så noga när de inte är mina.

      Kompisen har köpt dem som Kachese men även jag tycker att de skiljer sig lite från de jag hade för många år sedan.

      Har för mig att de kallades Tropheus spec. red "Kachese" i BtN Tanganyikaboken version 2 som kommer i höst/vinter. Ska kolla när jag kommer hem. Kjell bad mig skriva ut Tropheuskartan som följer med
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Gäst

        Ja efter dom bilderna så väntar vi på att du skall ta ditt förnuft Stefan & satsa på troffar igen...
        Förstår dig i ditt beslut, har ju bara ett stort kar också & varit sugen på troffar länge med inte vågat mig på det. När jag startade mitt kar så var tanken att det skulle innehålla lite blandat från Tanganyika men efter lite otur med mina hästnosar & mina jullar bla. så kändes karet tomt. Så efter lite funderande fram & tillbaka och lite snack med en kompis som odlar troffar, kom beslutet att jag skulle köpa en grupp yngel av honom. Men när jag kom för att lämna lite yngel som han skulle ha av mina T.sp."temporalis shell" så la han ut kroken att han hade bla denna gruppen till salu. Som vi kom fram till så blir det nog tråkigt kar i kanske 1-2 år innan dom kommer igång och leker. Risken blir då att man tröttnar när man bara har ett kar att ha Troffar i. Så han gav mig 1½ vecka att fundera och jag tog då beslutet att en vuxen grupp som funkar blir nog roligast & bäst. Och där står man idag. Måste säga att jag är mycket nöjd, men f****d på mig själv att jag inte gjort detta tidigare. Det är som du säger Stefan att dom ger mest som enskild art. Sambon har ju även ett Malawi kar igång. Men det är inte så igenomtänkt utan sambon har köpt dom fiskar hon velat ha. Men har nu börjat byta ut dom till mer "bra fiskar för karet", efter att hon läst malawiboken fram & baklänges ett antal gånger. Dock tycker jag nog att Tanganyikacikliderna är mer intressanta än Malawi men det är ju så att man snöar väl in på något spår & där förblir man sedan, ett tag iaf...
        Dock vet jag att när/om man skaffar hus så får man nog se till att vissa kriterier "uppfylls av huset", tex ett bra rum i källaren till "lokal". Man saknar utrymme när man bor i lägenhet spec som vi gör på 3:e våning utan hiss vilket i sin tur gör att man släpar inte upp så stora kar man skulle vilja ha. Man tänker ju lite på grannarna..

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 4164

          Om jag bara hade ett kar skulle jag inte välja Troffar. 1:a karet är det viktigt att hela familjen är överens om att det är snyggt. Jag har än inte lyckats fixa ett Troffekar sambon tycker är snyggt. Detta karet blir sedan biljetten till fler. I dessa har man Troffar.

          Idag har jag både växtakvarium med småfisk (i huset) och Malawikar i akvarierummet. Det är helt optimalt. Ska ju såsmåningom enbart ha 3 sorter. Idag har jag 6 grupper vilket kan vara lite mycket.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            Knäppte av några bilder på mina Sp Red Chipimbi igår... här kommer den bästa.

            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


            Kan tillägga att i morse kom första leken! Precis på 1 vecka dagen. Man blir ju nästan tårögd =)

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              Lite news från mig. 2 bilder på min nya grupp Kiriza.

              Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


              Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                Kiriza är helt underbart snygga. Får gratulera. Kul att du hade lite annorlunda inredning.... fungerar det bra med mindre stenar utspridda sådär? Har för stora revir i mitt kar nämligen och har börjat fundera på alternativa inredningar.

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • March 2005
                  • 628

                  citat:Ursprungligen skickat av blackened

                  Knäppte av några bilder på mina Sp Red Chipimbi igår... här kommer den bästa.

                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Kan tillägga att i morse kom första leken! Precis på 1 vecka dagen. Man blir ju nästan tårögd =)
                  jädrans snygga blackened!
                  Hur stort är karet dem går i?

                  cutekid:dina kiriza är ju superfina dem med!

                  Dom flesta troffarna är fina=)
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

                    De går i ett 400 liters. Bilden gör dom inte rättvisa (men vilka bilder gör det?) ska försöka ta några bättre... Inte så lätt med budgetkameran bara =)

                    Kommentar

                    • waros
                      Användare
                      • February 2004
                      • 172

                      citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                      Lite news från mig. 2 bilder på min nya grupp Kiriza.

                      Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                      Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                      Mvh
                      Ser grymt ut, ser fram emot när jag kan starta upp mitt kar igen. Kiriza eller Ikola står högt i kurs hos mig just nu.

                      Vad är det för sand? Den ser ganska ljus ut och jag funderar på att köra med nått liknande sen.

                      Kommentar

                      • Midas_Tom
                        Användare
                        • March 2005
                        • 809

                        riktigt fint kar och fisk cutekid!!! är det biltemas blästersand?
                        //tom

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          Det är finaste rådasanden .. fågelsand tror jag den heter.
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • waros
                            Användare
                            • February 2004
                            • 172

                            Hmm skumt jag har ju rådasand, och den är inte så där ljus. Jag har iofs inte den absolut finaste varianten.

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              Det är just den finaste som är sådär ljus o snygg. Den packar sig dock och man får nära på ingen genomströmnig i bottenmaterialet. Waros du har den som jag har 0.8-1.2mm, cutekid har >0,22mm. Den bästa är förmodligen råda 0.4-0.8 som alltså är ett mellanting. Den är nästan så ljus och fin som 0.22 samtidigt som det är sten och inte damm det handlar om =)

                              Kommentar

                              • blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

                                Och waros.... hur kan man ens fundera på o välja ikola framför kiriza? =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...