Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Jaha... så var man där då... Nu sitter man i Troffeträsket...
    Sedan ca 1 vecka går det nu mera i mitt T-akvarie (400l) en grupp om 9 vuxna & en hel drös med mindre Tropheus sp. "mpimbwe" VF. Så nu sitter man i "träsket" äntligen. Hoppas nu att detta ska gå bra.. Spännade att sitta därframför karet & kolla vad som händer, snacka om att det är fullt ös där i.
    Var ju bara tvungen att delge er detta.

    Kommentar

    • wenger
      Användare
      • February 2003
      • 233

      Ja då har jag oxå fallit dit ett till akvarium och troffar. Så himla snygga att jag inte gjorde det här för länge sen. En hona tuggar redan så det ska bli kul att se lite yngel snart .

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        Det är kärlek wenger när man får en grupp Tropheus. Nu kanske en del tycker att jag talar med "kluven tunga" pga att jag sålt av mina Tropheus. Men arten är utan tvekan den som har mest dragningskraft hos mig...absolut.

        Får jag bara tag i en lokal och minst ett 300L akvarium så kommer det att införskaffas Tropheus igen...var så säkra!

        Lycka till med era troffar, wenger och Tottas!

        Kommentar

        • Gäst

          Vad är detta Stefan... jag har ju inte varit så aktiv ett tag här på forumet då tiden inte räcker till (dock försökt att läsa trådarna), så jag måste säga att jag blev lite paff när jag läser att du sålt dina Troffar.. Vad har hänt med dig?
          Tack för ditt "lycka till"... Antar att Troffarna kommer att "kräva att få vara med" i forumet i framtiden så med all säkerhet så får ni nog höra av både mig & Wenger.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            Mitt senaste tropheus äventyr har genererat en del besvikelse! Men det är ju inte ovanligt när man håller på med dessa märkliga ciklider..
            Behöver en lokal där jag kan sätta upp "labb-akvarium" där tyngdpunkten är funktion-då kan jag satsa mer på troffar.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • February 2003
              • 233

              Tackar Tricella . Har ju länge velat ha det fast kostar ju en del då man vill ha kvar dom andra akvarierna oxå samt fiskar. Fick 4st yngel idag så får se hur det går med dom. Föräldrarna är ju inte så stora än så hoppas det blir fler yngel längre fram

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                Tottas: Jag behövde lite nystart av karet då det i längden kändes lite enahanda med bara en art i karet...det är lite av mitt dilemma. Så länge jag har enbart ett större kar (375L) så vill jag nog ha ett mer artrikt akvarium med lite mer färgranna fiskar.

                Det är faktiskt andra gången jag gör såhär...första gången hade jag en grupp Tropheus sp. black "Pemba" som jag sålde/bytte mot ett gäng Malawi. Nu andra gången så hade jag ett gäng Tropheus sp. Ikola. Jag sålde dessa och satsade på ett haplis-aulonocara akvarium istället.

                Troligen har det blivit att jag "tröttnat" lite pga att de inte kommit igång och ynglat. Båda gångerna har jag skaffat yngel i ganska liten storlek och så har jag haft dem tills de nästan blivit könsmogna.

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  "Troligen har det blivit att jag "tröttnat" lite pga att de inte kommit igång och ynglat. Båda gångerna har jag skaffat yngel i ganska liten storlek och så har jag haft dem tills de nästan blivit könsmogna."

                  Hehe =) Du har sålt dom precis när de börjat dra ihop sig med andra ord =) Men jag förstår dig fullt ut Stefan. Haplis/aulonocara och troffar väger lika tungt även för mig. Visserligen tycker jag troffar är roligast men vissa stunder kan man tycka att det blir enformigt. En billig grupp var det avgörande för mig när jag skaffade dom. Annars hade det definitivt blivit haplisar!

                  Därmed inte sagt att jag ångrar nåt! =)

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    Jag förbannar mig fortfarande faktiskt av att jag sålt troffar. Men om man inte har plats för fler akvarium så blir det ju såhär...

                    Men jag är snart tillbaka som Tropheus ägare igen...garanterat!

                    Som enskild art så tycker jag att den erbjuder mig mest av alla arter jag haft hittills...men som grupp så väljer jag Malawi före Tropheus/Tanganyika. Beteenden är ganska snarlika om man jämför Tropheus och mbunas generellt. Haplisar/Aulonocara erbjuder något annat.

                    Sedan tycker jag att det är spännande och utmanande att ge sig in på något nytt.

                    Det ultimata för mig vore 5-6 akvarium i storleken 600-720L med Discus, Tropheus, Tropheus, Mbunas, haplis/aulonocara och eventuellt något kar med Jordätare. Tillhörande detta ca 10st yngelkar i storleken 100-220L.
                    Om jag hade hus skulle jag även lägga till ett sådant bygge som MickeA/Carsten Gissel/"Norsken" gjort (på 3000-4000L), då hade jag nog det jag behövde för mitt intresse...

                    Kommentar

                    • waros
                      Användare
                      • February 2004
                      • 172

                      Jag tröttnar aldrig på mina troffar (förutom när dom ger mig problem). I höst ska jag införskaffa en ny grupp, kanske blir det Ikolor, men jag tycker ju alla varianter är fina så återstår att se vad det blir.

                      Kommentar

                      • jullen
                        Användare
                        • March 2005
                        • 628

                        Grymt sugen på att skaffa troffar,letar efter en grupp till mitt 585 liters.
                        mvh ville.

                        375 L Malawi
                        585 L Malawi
                        54 L Johanniyngel
                        25 L OB rödzebrayngel

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 4164

                          Enbart för att visa Stefan Larsson har jag gjort en sida med Kachese. Har samlat lite bilder som jag tagit under de gågna åren.

                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

                            Väldigt fina kachese Christian!
                            Vilken generation är det?
                            mvh ville.

                            375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

                              Vad lite gröna /gula dom kacheserna var på fotot

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

                                Glömmde fråga varför du döpt dom till kachese.sp red

                                Kommentar

                                Arbetssätt...