Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

    Den går sedan i morse för sig själva i ett eget kar och hon äter
    mvh Stefan

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      Dyker det inte upp några svar här så prova att lägg frågan under avdelningen Akvariet(sjukdomar), det är kanske fler som ser den då.

      //Stefan
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        ok..skönt å slippa den vidriga soten då!, sjukdomar är inte mín starka sida.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • steveharris
          Användare
          • September 2003
          • 243

          Hur gör ni om ni upptäcker en sjuk fisk (soten)?? Medicinerar ni alla fiskar elller bara den sjuke?? Jag har en individ som ser lite "skum" ut, står still på botten för det mesta med uppspärrad ryggfena och håller sig för sig själv, vaggar lite fram och tillbaks..Ska hålla koll på den och se om den äter idag. Annars är min tanke att ta ur den och medicinera utanför karet i intensiv bad och sen släppa tillbaks, känns ju inte så aktuellt att medicinera de andra om de är friska....
          Patrik

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

            Tyvärr så dog min sjuka(uppsvällda och med utstående ögon)hona idag utan att jag har en aning om vad hon drabbades av.Jag har tagit lite foto på henne som jag ska lägga in på min zoon så småningom och hoppas då att någon kan hjälpa mig att komma fram till vad hon hade för sjukdom.

            steveharris:
            Jag brukar medicinera hela Tropheusgruppen i karet med Flagyl vid sjukdom.Jag vet många andra som även medicinerar med Nifurpironol,som är det verksamma ämnet i tex Aquamor.Många medicinerar med detta utanför karet och medicinerar samtidigt med Flagyl i karet.Kolla lite längre bak i denna tråd så finns det lite förlag på hur man kan göra och i vilka mängder.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

              Har nu satt in lite foton på min sjuka firre(som nu är död)så om någon vet vad den kan ha haft för sjukdom så skulle jag oxå vilja veta detta.
              mvh Stefan

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                Ärligt talat, är det någon av er som lyckats rädda en fisk med synliga symtom på bukrelaterade sjukdomar genom medicinering?

                Själv har jag i bästa fall lyckats rädda fisk som inte visat några symptom genom att medicinera med flagyl, octozin etc, men min uppfattning är att fisken redan är körd när man ser på dem att något inte står rätt till så som svullen buk, utstående ögon, wobblande beteende, onormal andning osv.
                Tony Englund

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

                  Nej,jag har heller aldrig lyckats rädda någon som gått så långt men fiskar(Tropheus)som vaggar och spottar ut maten har jag klarat med Flagyl.
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

                    synd med din moliro hona stiffe...
                    får väll hoppas att det inte händer i mitt trophus kar eller alla andras..

                    //tom
                    //tom

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      Men alltså... nu får ni baske mig ge er med ert Troffe-tjatande!! Jag blir ju alldeles sugen att skaffa både nytt kar och ny fisk av eran diskussion... *skratt*

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 953

                        Klart att du ska skaffa en Troffe grupp Patrick.

                        Nu har min Ikola grupp haft sin första lek och hanen och honan är bara ca 5cm !!
                        Gruppen jag har är en sammanslagning av två grupper(den ena är yngel från en vf grupp från Danmark och den andra från Klagstorp i Skåne)och det är nu honan från den danska gruppen som tuggar efter en lek med en hane från Klagstorp.
                        Det är mycket skoj det här eftersom jag för två veckor sedan medicinerade för bukvattensot där jag miste 4 st i samma kar.
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          Patrik: Finns bara en lösning ---> Gör det! Ska hämta mitt troffekar i övermorrn och fiskarna under veckan. Gissa om man sitter på nålar =)

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            Men snälla ni... NU blev det ju inte lättare!! Dessutom har precis Tanganyika-karet släckts, så jag kan inte ens kolla på mina tjusiga Cyps som substitut. *snyft*

                            Nåja. Det BLIR Troffar så småningom. Jag bara vet det. Lycka till med nya firrarna!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              citat:Ärligt talat, är det någon av er som lyckats rädda en fisk med synliga symtom på bukrelaterade sjukdomar genom medicinering?
                              Ja faktiskt. Som det ser ut nu så har jag lyckats medicinera en Protomelas virgatus, Namalenje från att dö av misstänkt bukvattenssot.

                              Jag var ganska snabb att konstatera fel hos honan och gjorde snabba åtgärder för att klara henne. Faran är inte riktigt över än, men den svullna buken har gått ned och hon har nu idag, efter ca 5-7 dagar vägran att äta, synts tagit flingfoder och ätit upp det.

                              Jag har medicinerat med Flagyl i karet 5 dagar i sträck med 4 tabletter per dygn. Jag har gjort dagliga vattenbyten (efter första dagens kraftiga åtgärd) med ca 40%.

                              Jag har haft bukis på fiskar förut och klarat Malawiciklider men aldrig klarat av att bota Tropheus. Nyckeln till framgång är att man snabbt ser symptomen och gör åtgärder samt medicinerar i "rätt" doser. Bukis är en elak sjukdom och jag doserar ganska kraftigt när jag medicinerar dom...

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                Nu har jag placerat mina tropheus katonga hos en vän och dom har gått där några dar och anledningen är som sagts tidigare att dom nästan bara åt alger och ratade allt jag gav-i det nya akvariet som inte har mh belysning finns det knappt nåra alger alls och redan nu så äter dom sparsamt flingor och pellets!, Det här var ett nytt och synnerligen märkligt problem-Är det en nackdel att ha mycket alger till sina troffar!?, Även Stelin har ju delvis haft exakt samma problem.
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...