Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    ok!, mina favoriter ur släktet Melanochromis har ja haft i stora grupper och det blir ett helt annat beteende faktiskt..men ja har inte testat detta med arter ur andra släkten och det kanske inte är att rekommendera-ja har ingen aning! ska kanske inte rekommendera mbunas i grupper eftersom ja inte vet men Melanochromis funkar utmärkt! Det kanske är stor skillnaad på dessa släkten, Men angående mina troffar så har jag 2 grupper och som det ser ut nu så ryker den ena men ja har iaf en grupp som ja är nöjd med.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      Äsch!, Det där blev luddigt formulerat! Det jag menar är att min positiva erfarenhet med stora malawi grupper (30-40st) gäller melanochromis, varför ja skriver mbunas är att ja tror att dom är relativt lika men det kanske är fel!? Har visserlige haft Labeotropheus Trewavasae i stor grupp som oxå funkade bra (har skrivit en artikel i cb om det-om intresse sök på mitt namn mats ulfsparre)
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533



        här va länken till Mats artikel. Nu ska vi väl inte dra oss för långt off-topic eller
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          Har nu studerat mina kinkiga katonga i flera timmar och dom ägnar mycket energi till att beta och man märker att dom är hungriga men som sagt vägrar ta in de foder ja erbjuder, dom alger som dom äter kan inte i längden ge dom tillräcklig näring och en tanke är hur dom skulle reagera på en algfri miljö?, kanske det som krävs för att få igång dom? I nuläget har ja tyvärr inte nått ledigt akvarium-får se ifall nån bekant kan ställa upp..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

            Tror inte det är en så bra ide att flytta på dom om dom nu är i dåligt skick,för stressens skull det skulle nog bara innebära att dom blir sjuka.
            Har du provat med spirulinatabs?Dom sprider ju ut sig ganska så bra och då kan dom gå och beta på det.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              Nej det har ja inte testat..ska till akvarieleasing på lördag så då kanske ja köper det el nått annat, har nu akvariet nersläckt dygnet runt och på sikt borde det bli mindre alger men processen skulle gå mycket snabbare ifall det var vinter.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                Jag lyckades inte få alla mina till att äta torrfoder iheller. Jag hade tre som vägrade.
                En av dessa kom på bättre tankar och började till slut äta torrfoder. En dog efter ett vattenbyte och troligen för att den helt enkelt var för svag pga av näringsbrist. Den tredje vägrar fortfarande helt och hållet äta torrfoder.

                Den är nu isolerad i ett annat kar. Där äter den så mycket räkmix(nu med lite musslor i) som jag ger den. Jag stoppar även in lite pellets i räkmixen men märker den det så kommer pelletsen ut igen, räkmixen behåller den däremot...

                //Stefan
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  -Stelin, det verkar som att jag har exakt samma problem som du! Undrar om det här är unikt för troffar och ifall det är ett vanligt problem?, jag har aldrig varit med om nått liknande vare sej det gäller tropheus el andra ciklider.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    Jag vet inte, men jag tror att vildfångade Tropheus överlag kan vara lite kräsnare än odlade.
                    Jag har för mig att jag läst någonstans att just musslor är en smakförstärkare och kanske det är därför som min sista matvägrare nu äter räkmix.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      då får jag prova musslor, men det blir nog det sista ja testar!, är less på hela den här situationen och nånstans går gränsen..
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        Ja det kanske kan vara värt att testa.
                        Jag använde inga stora mängder utan ungefär som Aquarium Malawi rekommendar på sin hemsida. http://www.proteamity.se/foreningar/...nnehallId=1025
                        (Jag använde 10gr musslor till 500gr räkmix.)

                        Bra eller dåligt, skriv gärna en rad här och berätta hur det gick sen om du bestämmer dig för att prova.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

                          Jag har nu för tillfälligt en Moliro hona(en av dina gamla avlagda Stelin)som ser ganska så skum ut.Ögonen är ganska så kraftigt förstorade,dvs dom står ut från huvudet och hon är rejält uppsvullen,hon står även och vaggar med huvudet in mot bakgrunden.Men det konstiga är att hon äter som vanligt och skiter som vanligt,dvs med rejäla korvar.Ingen annan fisk har några som helst problem,vad kan detta vara,någon som kan ställa en diagnos?
                          mvh Stefan

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            Hittade det här efter en sökning på nätet:

                            http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Eye/ (Exopthalmi)

                            Kanske inte så mycket hjälp för dig men iaf...

                            //Stefan





                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

                              Kan vara det som kallas Exopthalmi men det står inget om att den skulle svullna upp mer än i/vid ögonen.Min hona är rejält svullen runt buken,ögonen står ut ur ögonhålorna och hon vaggar med huvudet mot bakgrunden.Hon står även med fenorna ut,som när dom försöker tuffa sig mot dom andra fiskarna i gruppen,mest hela tiden.
                              Någon som vet vad man ska behandla med?
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                "Min hona är rejält svullen runt buken,ögonen står ut ur ögonhålorna och hon vaggar med huvudet" Förutom ögonen låter det som bukvattensot!? Men hon kanske äter? ,det kanske är nån slags förstoppning-om ja vore du skulle ja evakuera den omedelbart.
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...