Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    Ett tips på mdicin som jag anser vara bättre är Metronidazole.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      kollade precis mina troffar och fick då se en ihjälbiten hanne!, Den näst högsta i rangordningen och det märkliga är att när jag matade för 3-4 timmar sen så såg allt ut som vanligt-alltså att dom var relativt lungna och att det inte förekom något slagsmål och jag räknade antalet som vanligt och alla verkade vara i form, detta innebär att det måste ha gott snabbt-mycket snabbt för den döde hade rejäla sår-fenorna var helt fransiga och förstörda samt öppna sår på fiskens sidor, det här har jag aldrig observerat hos troffar förut utan jag har ofta sett när det börjar hetta till och vetat vad som kommer att ske ifall jag inte gör något.Nu kom det som en blixt från...,Har läst nånstans att det här kännetecknar brichardi-att det smäller till väldigt snabbt, Har ni nån liknande erfarenhet?
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        glömde tillägga att det handlar om Brichardi Katonga
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          Samma sak hände en Nkonde-hanne hos mig förra veckan;en stor fin hanne som relativt nyligen "kommit upp" sig i rank var på kvällen hur pigg och viril som helst,på morgonen därpå innan belysningen hade tänts var han rejält slagen & sargad.Ingen skön syn,om man säger så!
          Tror att mina (i princip)dagliga vtn-byten för att inte vattnet ska överhettasför dem har orsakat en viss oreda i harmonin.Trist när det händer men jag är inte så neråt för det,ty den "nye" hannen är ett riktigt "show-ex" som skiljer sig lite från de andra hannarna med att den har blodröda prickar längre bak om gäl-locket mot mitten av kroppen jämfört med de andra hannarna!
          Den slagne klarade sig dock,men han är med i gruppen på en nåder.Får för tillfället endast vistas vid de övre regionerna.Får se om den accepteras igen..

          Mats;hur stor gr har du?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            Dom är nu 17 st i storlek 8-12 cm, antalet är i minsta laget men det är svårt att hitta odlade katonga.Så du har Nkonde!, Dom är fina och nyligen såg jag en vf grupp nkonde på akv.leasing-härligt röda firrar som i mitt tycke slår moliro och chimba.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • March 2005
              • 628


              __________________________________________________ ____

              Väldigt fin troffe!
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                Nej,de jag har är guldgula i kropp och ryggfena med olivblå/rosa till lila på huvudet.De kallas även Nkonde Bright Yellow.Det lär iofs finnas en Nkonde Red Sunspot ( el liknande) men den lär gå mer i svart och rött.Kanske den du såg?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  japp den var det! den du har har jag aldrig sett tror jag-lever dom nära varann? med tanke på namnet
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    Nej det är fel av mej! Var tvungen och titta i aqualog tropheus och den jag såg heter Ndole! lätt att blanda ihop namnen!
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

                      Hallå,hoppar nu in på denna tråd utan att ha följd den från början och undrar vad som skilljer sjukdomarna som ynglen drabbas av och ev bukvattensot som dom större drabbas utav?
                      Har ju hört ett antal ggr att ynglen inte drabbas av bukvattensot,utan bara dom större/äldre, men både symptom och medicinering är ju den samma(i alla fall för mig)så vad är skillnaden?
                      Har precis avslutat en Flagylmedicinering på mina Ikola yngel med ett ganska så lyckat resultat.Det var endast tre stycken som strök med och dom var ganska så långt gångna av denna mystiska sjukdom.Dom var över huvud taget inte det minsta intresserade av maten(OSI-spirulinaflingor)och hade börjat svälla upp ganska så rejält.Hade ca 5-6st som spottade ut maten och några till som höll sig lite undan och verkade inte riktigt på hugget men nu efter behandlingen med Flagyl så är det full rulle i karet igen.
                      Så vad är anledningen till att vissa hävdar att yngel inte kan drabbas av bukvattensot?
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        Är lite uyndrande är det någon som verkligen vet att flagyl fungera???

                        Kommentar

                        • stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

                          Vet inte om du skämtar med mig eller om att du inte tar mig på allvar men jag skrev ju att jag precis hade haft en lyckad medicinering med Flagyl.Har även medicinerat med Flagyl innan ett åtskilligt antal ggr med mycket bra resultat.Har även någon gång försökt med att inte medicinera alls(sista gången var det en vf Mpulungu grupp där ingen överlevde)med mycket dåliga resultat.Min erfarenhet av Flagyl är att dom fiskarna som inte är för långt gångna klarar sig mycket bra.Jag brukar även blanda in en halv tablett(ca 200mg)i flingfodret och det verkar göra susen på dom fiskar som fortfarande äter.
                          mvh Stefan

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Flagyl fungerar...

                            Jag fick bäst resultat när jag medicinerade 10*akvariets vattenvolym/två dygn.

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              "10*akvariets vattenvolym/två dygn" ? Hur menar du?

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

                                Yngel kan visst brabbas/smittas av soten,men vuxna fiskar är långt mer kräsnare när det gäller stressorsaker som bla vtn-kvalitet och framförallt foder.

                                Visst funkar Flagyl men jag har haft mkt bättre resultat med Metronidazole (fr SeaChem).
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...