Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • March 2005
    • 809

    okej stelin! han på affären där jag köpte dom sa att man gärna kunde bygga upp grottor upp till ytan så ynglena kunde vara där vid ytan och då få mat.. vad tros om det??

    //tom
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      Mats:
      Nej det här är ju inget bra. Dom får absolut inte i sig tillräckligt med näring. Och kanske dom då också på sikt blir mer mottagliga för sjukdomar. Dom måste nog helt enkelt börja äta om dom ska överleva och må bra på sikt.

      Jag kommer i första hand minska rejält på belysningen för att det ska bildas mindre alger och kanske dom då istället väljer torrfodret efter en tid. Det är iaf min förhoppning. (När dom sen har blivit vana vid att äta ordentligt kan man ösa på med mer ljus igen)

      De flesta av mina fiskar käkar ju nu torrfodret som galningar så det b o r d e gå att få även de här tunnisarna att göra likadant (Jag har också fått rådet att om jag bara fortsätter som jag gör nu med enbart torrfoder så kommer även tunnisarna att börja äta inom en vecka eller två. Jag själv tvivlar, jag tror att jag kommer att behöva hjälpa dom lite i rätt riktning.)

      Jag matar nu 4ggr/dag(med foderautomat) och i riktigt små mängder istället för relativt stora mängder räkmix en ggr/dag. På något sätt verkar fiskarna över lag ha blivit betydligt piggare och jag har mer aktivitet i karet. Dom har också gått hårt åt mina tidigare så fina "C. aponogetifolia" i jakten på alger och föda men det är ju sådant man får ta.

      Menmen, det är ju bara i början och man ska nog inte dra för stora slutsatser av det hela än....

      Tom:

      Stora partier med småsten, kanske i diameter c:a 5cm tror jag hade varit det bästa. Ju högre desto bättre.

      Det finns såklart risk för att alla yngel blir uppätna. Men beroende på din inredning/vilka ev övriga fiskar som finns i karet och sådant så kan det också gå mycket bra. Och bättre efter hand...
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

        okej!!

        //tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          citat:Ursprungligen skickat av Stelin

          Robin: Hur har det gått?
          Alla verkar mycket piggare nu några dagar efter medicineringen men jag har tyvärr förlorat 7 fiskar. Konstigt nog lekte mina melanostigma när jag bytte vatten efter medicineringen.. det trodde jag aldrig. Ingen tur där heller då jag inte längre ser att honan tuggar så det blev väl uppätet. Första leken på dom dock.. det kommer mer.

          Ska ner i karet och plocka ur en död troffe (7:e) som jag inte såg förän jag slängt i mat i karet.. vill inte störa deras matstund.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            Tråkigt att höra. Hoppas att du nu iaf har fått stopp på eländet.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              Ja, det får man verkligen hoppas.. Jag planerar ommöblering i rummet och byte av kar också nu i sommar så det vore inte så kul om jag är tvungen att ha kvar burken jag har nu. Hela min akvariehobby kommer att behöva upphöra (visuellt) i 1 dag.. hur ska det gå tro? ;D

              Det ska bli ett 540 istället för nuvarande 450.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                Ahh, nytt o c h större kar är alltid kul. Själv gjorde jag tvärtom och bytade ner mig. Från tidigare 720 till 400 istället. Det var ingen hit...
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  Ne kanske inte.. Men 720 är alldeles för stort för mig och mitt rum.. det får bli stort kar när jag flyttar hemifrån.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    En bild på en av tunnisarna:



                    I verkligheten ser den betydligt mer utmärglad ut. Speciellt på huvudet där den börjar se riktigt "benig" ut.

                    Och en som äter ordentligt:


                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

                      Stelin, vilket flingfoder kör du med i automaten?

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        Ante:
                        Inget flingfoder alls. Det är en pellet. New Life Spectrum "Cichlid formula". 1mm sjunkande pellets
                        (Nu är det bara 2st som inte äter. Om en vecka inga)
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          stelin, några av mina katonga ser precis ut som troffen på bilden-igår matade jag med räkmix som dom tveksamt åt av, jag står inte ut med att inte se dom äta medan tiden bara går..Jag tror att går det för lång tid så finns det risk för att dom aldrig kan återhämta sej oavsett om dom börjar äta eller inte. Grupptrycket i en tropheusgrupp kräver starka individer och är dom för svaga så är det nog kört
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            Kanske det här med att en del av fiskarna är magra är pga av någon illvillig bakterie.(?)

                            Jag misstänker att det k a n vara detta som spökar i min grupp. Och tittar jag på bruksanvisningen till Aquamoor så är "avmagring" också listat som ett symptom där Aquamoor kan hjälpa.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              Nyligen hade jag en M.Auratus hona som vägrade äta och efter ungefär 2 månader dog hon-det kanske var en bakterie och att behandling med nått preparat skulle ha hjälpt men jag försöker i det längsta att inte använda medicin-jag vet inte om mina troffar har samma "sjukdom" men ja tror inte det eftersom dom äter-men då extremt lite..Men ska du använda Aquamoor!?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

                                Jag gjorde det häromdan och k a n s k e jag gör det en ggr till. Men då återigen utanför karet i ett intensivbad. Kanske inte så stark denna gång som CichlidCentret rekommenderar utan mer efter det som står i bruksanvisningen till Aquamoor.
                                Men jag har inte bestämt mig riktigt än. Avvaktar n o g ett tag till och ser hur det utvecklar sig.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...