Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    Furapond = samma sak som aquamor 1. Ett kuvert för 500l(jag brukar köra lite överdos, typ ett kuvewrt för 500l kör jag i ett 300l, ingen skada på fisken och de blir friska lättare).

    Gör så här: byt 30% och rengör alla filter, häll i medlet, vänta tre dagar, byt vatten igen och de skall vara friska.

    Stelin: varför inte köra utan gelatin? Gelatinet kloggar bara igen filter och pumpar (jag har upplevt en geggig massa i pumphusen när jag använt gelatin i mixen). Räkmixen skitar inte ner så himla farligt när det är utan gelatin.

    Det du kan använda istället för gelatin är agar-agar, vegetabliliskt gelatin som bör fungera mycket bättre.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      Robin:

      Såg nu i länken ovan till Christians sida att det inte står något om att den här medicinen även slår ut även de goda bakterier som finns i filtrena. Rekommendationen brukar vara att filtrena ska tas bort medan man håller på att medicinera.
      Själv brukade jag istället för att ta bort dom helt rengöra dom nogrannt både före och efter behandlingen.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        Jonas:

        Jag har testat utan gelatin och jag tycker inte om att det skitar ner så mycket. Det kan bara öka belastningen på karet. Med en ökad Nitrat mängd som resultat.(tror jag)

        Det här med att det kleggar igen filtrena eller pumparna har jag faktiskt aldrig märkt något av.

        (Agar har jag letat efter men har inte lyckats hitta någon affär som säljer det.)
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          Tack för alla svar.. (låter som klyscha numera )

          Jag har gjort följande:
          - Lossat filtermattan så att den ligger/flyter fritt i karet.
          - Fått lite mer fart på vattnet genom att rikta pumpen lite bättre.
          - Slängt i 4 tabletter (124 liter/styck) av Furapond.
          - Satt i en luftpump i lysrörstimern (så att jag kan sova) som sätts på istället för lysrören.

          Funderingar kring detta?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            varför lossa på filtermattan? den behöver ju genomströmning för att inte alla bakterierna skall dö av syrebrist. Sätt i den i filterhörnan eller i pumpen igen, du stjälper snarare än hjälper just nu. Rengör filtermattan, de flesta bakterier kommer nog att försvinna hur du än gör. Sätt i den i pumpen igen och låt allting vara som vanligt så att du inte stressar fisken mer än nödvändigt.

            Rikta pumpen, sätt ner en extra om du har. Men ändra inte så mycket som du gjort, låt rampen vara igång, luftpumpen kan du ju sätta i en grenkontakt där både rampen och pumpen kan sitta.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

              Jonas:

              Jag gjorde en ny räkmix i förrgår som jag matade med första gången igår. Idag när jag kom hem så såg jag direkt ett par fiskar som inte såg ut att må bra. Den enda skillnaden på räkmixen var att jag ökat gelatinet från 30ml/kg mix till 40ml/kg mix....

              Nåväl det blir n o g till att börja medicinera även för mig(men då troligen med Flagyl).
              Fick förresten även den där NLS maten idag så går det nu inte helt åt pipan så kommer jag nog inte att göra en sats med räkmix till. Utan enbart mata med NLS fodret.

              //Stefan
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                Vart får man tag i New Life Spectrum (NLS)?

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

                  J a g köpte det från Kanada. Härifrån http://www.cichlid-food-canada.com/

                  Jag skickade förfrågningar lite överallt här i Sverige/Danmark/Tyskland men hittade inte någon som hade fodret eller ville/kunde ta hem det just nu.
                  Jag kunde få tag på det från Finland(med hjälp av en ncs medlem) men i slutändan så blev det ändå att jag köpte det från Kanada...
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    så du mailade dom först el vadå!? låter som ett intressant foder..
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!

                      Kommentar

                      • Stefan63
                        Användare
                        • February 2005
                        • 192

                        Stelin, vilken sort använder du (New Life Spectrum) till dina troffar?
                        Vad hamnar fodert på för pris, inkl. alla avg.?
                        Stefan63

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

                          Mats:
                          Jag stötte på snubben som driver den här butiken på amerikanska cichlid-forum först. Så jag visste redan vem det var. Först lite kontakt genom cichlid-forum och sedan direkt genom mail.

                          Stefan63:
                          Rekommendationen till Tropheus är New Life Spectrum ”Cichlid-Formula”. (1 mm sjunkande pellets.) Och det var en 2.3kg spann som jag köpte.

                          Jag har ju också också bara precis fått fodret och har inte själv testat det än så jag kan såklart inte rekommendera detta till någon. Innehållsmässigt så går det också emot det mesta av vad jag har trott på hitintills men jag har ju haft fel förr....
                          Men ryktet som går verkar vara att det är ett mycket bra torrfoder som ger mycket fina färger och som Tropheus också ska klara av att hantera bra. Även om man nog ska ta en del av ”hypen” med en ”nypa salt”.

                          Nu hoppas jag bara att jag får rätsida på mina fiskar så att jag kan börja mata med fodret. Så jag själv får se om det är bra eller ej.

                          Dom ville ha 656 Skr(105 Kanadensisk dollar) för en 2270gr spann med fodret inkl fraktkostnaden(vanlig frakt c:a 3 veckors leveranstid). Man b ö r även betala "skatt" på 22% på värdet av varan.

                          Själva överföringen av pengarna kostar också en del. Beroende på hur mycket man vill föra över. Jag gjorde överföringen med ”Western Union Office” som har små filialer lite överallt. Och detta var förresten det enda alternativet.

                          Räknar man med 8-900 Skr inkl vanlig(c:a 3 veckor) frakt och överföringsavgifter (men exkl skatter)för en 2,3 kg spann så hamnar man nog inte helt fel.

                          Jag valde snabbaste fraktalternativet. Express med flyg som tar 6 dagar, så för mig stack priset iväg en del pga detta.

                          Jag stötte på en butik i Danmark som hade fått in flera förfrågningar på det här fodret så det blir k a n s k e lite mer tillgängligt framöver.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            ja är inte nöjd med det foder ja ger mina troffar idag, förut gav jag räkmix men dels smutsar det ner och så har jag en misstro mot det ang. bukvattensot, nu ger jag aquatic nature cichlid excell och tropical spirulina och även en del grönsaker som maskrosblad etc..men mina fiskar tycker inte om nått av detta och det har nu gått en tid och dom äter ändå sparsamt trots att dom börjar bli ganska undernärda så ja letar nu efter ett altenativ och de foder du pratar om kan kanske vara intressant
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              Mats:
                              Jag såg i någon tråd på Cichlid-forum att det var en del som hade problem med tillvänjningen även med NLS fodret. Så det är nog inte nödvändigtvis någon skillnad när det gäller detta.

                              När jag börjar med det så tror jag att det mycket väl kan krävas att jag håller upp med matningen en tid. Kanske(och helst bara i "nödfall") får jag även se till att få bort alla alger så att dom av vana inte väljer att käka på dessa istället.

                              Men först gäller det som sagt att få fiskarna i friska igen… Det verkar som det är första stadierna av soten eller nåt ditåt. Men det kan såklart också bara vara förstoppning. Jag vill inte chansa så därför började jag medicinera igårkväll.(flagyl direkt i karet och ett intesivbad med aquamoor utanför)

                              Nu ser det bättre ut och alla utom en uppför sig som mer som vanligt igen.

                              Den här ena fisken ser lite svullen ut och har trådaktig avföring och reagerar överhuvudtaget inte som den brukar när jag kommer i närheten av karet. Den står mest stilla och för sig själv.
                              Den fick därför nyss åka över i ett annat kar där den får gå själv.

                              //Stefan

                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                den här rekommendationen har jag bra erfarenhet av-testade detta själv för nåra månader sen med gott resultat-hoppas du/ni står ut med att det är på engelska

                                "I wanted to share this with all of you because there is a ton of information on how to cure bloat out there and some of it works, some of it doesn't. By all rights my Tropheus should all be dead now as I started the treatment so late. Out of the 16 I only lost four. The remaining 12 are eating like pigs again.

                                Day 1: I put 1.5 teaspoons of Metronidazole in the 75gallon tank at 9AM. I put 1.5 teaspoons of Metronidazole in the tank again at 5PM.

                                Day 2: I put 1.5 teaspoons of Metronidazole in the tank at 9AM. At 4 PM I did a 50% water change. I put a little bit of Spirulina (Soaked in Metro) into the tank to see who would eat and who would not. 6 of the Tropheus ate. At 5 PM I put 1.5 teaspoons of Metronidazole in the tank again.

                                Day 3: I put 1.5 teaspoons of Metronidazole in the tank at 9AM. At 4 PM I did another 50% water change. I put a little bit of Spirulina (Soaked in Metro) into the tank to see who would eat and who would not. This time all but 2 ate. At 5 PM I treated the tank again with 1.5 teaspoons of Metronidazole.

                                Day 4: I put 1.5 teaspoons of Metronidazole in the tank at 9AM. At 4 PM I fed the fish again as in days 2 and 3. This time they all ate.

                                Bloat Cured!!! icon_smile.gif icon_smile.gif icon_smile.gif

                                They have all been eating like pigs for 2 days now and I could not be happier.

                                I must stress that this worked well for me and may not work the same for you. I know the doses I used were higher than most other people recommend but I was starting 4 days late and the fish are showing no adverse signs from it. In fact, the Juli's I have in the tank with the Tropheus actually spawned while the Metro treatment was occurring. Go Figure.

                                I hope this will help any of you that are having bloat problems with your Tropheus."
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...