Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    Håkan(scholsson): inte för att vara oartig, men jag tyckte att den korsningen var nå't av det snyggaste jag sett i troffe-väg. Tänk om det funnits en troffe som såg ut så i sjön, hade nog hamnat i samma prisklass som Illangin =)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      Hur såg de ut,typ??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        tänk dig en bärnsten med dess ränder och flcäken på kroppen, men byt ut färgen på ränderna och fläcken mot orange och basfärgen på kroppen mot mörkgrått-svart. Den vart grym
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          Låter flott!

          Undrar hur mina guld-Nkonde vs Moliro blir!? (blev tvungen att slänga i vuxna Moliro-honor t Nkonde-gruppen då en hane blev som galen,å nu går de å tuggar....) Självklart ska jag inte dra upp dessa! Eller!?

          Snyggt blev det också må ni tro;en mix av gult/guldgult och blodrött och svart.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            ozric, jag tar gärna molir/nkondwe-ynglen.....hade vart skoj o stolt visa upp ett kar med endast topheus-korsnigar
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 4164

              Jag har fått fylla ut kejsarekaret med några enstaka elakingar. Såg en dag att bärnstenshanen lekte med muragohanen. Det var självklart en hona.

              Ett yngel har konstigt nog överlevt. Bärnsten med muragohuvudsprickar låter väl okey. Synd att det är en korsning som jag ska ta livet av så fort jag får tag i den.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • shcolsson
                Användare
                • January 2005
                • 256

                Jonas! Du är inte oartig bara för att du tycker fisken var snygg. Det gjorde nog jag också. Dessutom har du rätt till att tycka va du vill. Det jag menade med tråkig syn var mest för att det var en korsning helt enkelt.
                Men jag tycker att korsningar till varje pris ska stoppas att komma ut på marknaden. Däremot tycker jag att det är helt ok att blanda olika Troffar. (Jag gör det själv). Dra inte upp korsningar bara.
                Experience is something you get right after you need it.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  Håkan: Definitivt, korsningar får ju inte komma ut på marknaden. Jag håller med dig till 100 procent!

                  Det är ju synd att det blivit en korsning, för man vet ju då inte hur många av de grymt fina pemborna som kanske till 50% egentligen är en bärnsten men som fått normalt utseende för en pemba. Ser man på detta enskilda fall så är den gruppen helt enkelt osäljbar och man kan heller inte odla på dem eftersom det är korsningar någonstans i gruppen.

                  Lite roliga saker hände igårkväll, 5 nya Maswa-yngel spottades av min "problem" -hona (detta vart 7:e leken för henne). Nu är jag uppe i totalt 8 små prickiga yngel
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • shcolsson
                    Användare
                    • January 2005
                    • 256

                    Grattis Jonas!
                    Du börjar att bli en hejare på Maswa!
                    Experience is something you get right after you need it.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

                      Hejare på maswa? När honan spottar yngel efter 6 misslyckade lekar , njaaa....men sålänge de spottar ut små svarta vitprickiga yngel lite då och då så är jag glad!
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • peter
                        Användare
                        • August 2002
                        • 161

                        hej jonas jag vet inte vad som är rätta mängden.men det du skriver kan vara bra om man läser texten som roger skrivit.själv kör jag med mer räker nästan 50%.och jag matar aldrig extra på fisken för att de skall leka, de leker ändå. peter

                        Kommentar

                        • jullen
                          Användare
                          • March 2005
                          • 628

                          Hej!

                          jo det är så här att jag tycker att troffar är urfina fiskar.Men mina föräldrar är lite antiakvaristiska.Men nu har jag hittat ett 300 liters hörnakvarie och undrar om man kunde ha små tropheus i det.Fastnar pappa kunde jag nog ha dem i 375:an som vuxna.Om det går:
                          hur många?
                          hur ska jag inreda?
                          vad ska jag ha för pumpar?
                          vilket sällskap?
                          Jag har haft några tropheus i malawikaret innan och de var grymt fina.

                          mycket tacksam för svar!
                          mvh ville
                          mvh ville.

                          375 L Malawi
                          585 L Malawi
                          54 L Johanniyngel
                          25 L OB rödzebrayngel

                          Kommentar

                          • jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

                            Menar att jag efter hårda förhandlingar kanske kunde få ett 300 liters,men inte större.De har äntligen fattat att man inte kan leva med 2 kar=)

                            mvh ville
                            mvh ville.

                            375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              Jullen: du kan lugnt ha tropheus i ett 300l hörnakvarium.

                              hur många? - minst 20st, köp 25 så har du en bra start. Om du ska ha sp.black är 30 ett bättre antal. Köp inte färre än 20.

                              hur ska jag inreda? - öppen sandbotten (ljus sand är snyggast enligt mig) med några få stora stenar brukar fungera bra.

                              vad ska jag ha för pumpar? - i ett 300liters kan du ha en 1500l/h pump med en filterhörna längst in i akvariet, den syns minst då och du får mycket bra filteryta. Se till att pumopen ger bra syresättning genom att rikta en mot ytan.

                              vilket sällskap? - Tropheus går bäst för sig själv men om du vill kan du t.ex. ha dem med några snäcklekare (min favorit är L.brevis). Hästnosar brukar också fungera ganska fint, satsa på odlade exemplar, de vf kostar mer och har ganska ofta lite för kraftig bakterieflora för att troffarna skall må bra av det. Malar kan vara bra att ha (överbliven mat) , så två ancistrusar borde vara tillräckligt.

                              Jag har haft några tropheus i malawikaret innan och de var grymt fina. - Det var så jag började med Tropheus, en Ikola med en massa malawi, vilken fin fisk
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • jullen
                                Användare
                                • March 2005
                                • 628

                                tack för svaret jonas!

                                men jag tror nog jag ska tjata till mig ett 2 meters kar istället.Tror ni man kan ha två tropheus grupper
                                i ett 2 meters kar??

                                mvh ville
                                mvh ville.

                                375 L Malawi
                                585 L Malawi
                                54 L Johanniyngel
                                25 L OB rödzebrayngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...