Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Ja, jag glömde bort det..Jag har återinfört honom efter flera månadres rekreation i annat kar och det var ingen i gruppen som tog notis om honom.

    Nu är det en annan som är mager och trasig som jag har tagit ur och han/hon börjar redan läka. Tänk så många troffar jag låtit dö hos gruppen i tron att de inte skulle vara välkomna tillbaka efter ett par månaders frånvaro.

    Jag hävdar absolut inte att det alltid går smärtfritt att återinsätta. Jag har själv fått uppleva motsatsen. Men denna gången fungerade det fint.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • May 2003
      • 183

      Det lät ju klart intressant får försöka få tag i en grupp, ska skriva en annons på en gång. Tack för all information.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • Gäst

        Peter, det är IIlangi ur plockav mina 74 st, Dom är F1r från tre grupper. Mina som nu är nere på 34, är perfekt röda huvuden, gul kropp, så dessa fiskar vfinns allt än, man får leta. Åmåls ciklidshop har mycket tropheus kontakter och på lager.
        mvh

        phil lesh

        Kommentar

        • Gäst

          Jag håller med Fredrick, det är ofta inte alls svårt att släppa tillbaka troffar. har hänt mig någon gång att det inte går men detta är ovanligt, iallafall hemma hos mig,

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            Har någon luskat ut receptet på Roger Perssons revolutionerande tropheus-foder än?

            finns lite snack om det i denna artikel: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9508&LOPNR=6
            i denna också


            Enligt hans artiklar verkar det vara det perfekta fodret till tropheus, problemet är väl att jag aldrig hittat receptet till det. Jag kan ju tänka mig att det har med räkmix att göra men de exakta ingredienserna, hur mycket av varje osv. Någon som vet?

            ps. jag stavar som en kratta idag. ds.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • peter
              Användare
              • August 2002
              • 161

              hej jonas
              som du läst så har du huvudingredienserna till rogers räkmix, om du tittar på lite olika recept om olika delar så kan du säkert få ihop
              ett mycket bra foder.läs även det om vad du inte skall ha i och hur du matar så kommer det troligtvis fungera mycket bra.jag har kört efter han recept i över 10 år och inte haft några problem.peter

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                Nu har jag haft de 12 vf tropheus chimba i 2 veckor utan problem än så länge-har varit orolig att de är relativt få men de går stort (lbh 140,80,60) med mycket möblering som siktskärmar etc.Jag har faktiskt märkt att en ganska sargad hanne mår lite bättre-när jag ser på dess fenor så kan jag ana en tillväxt-en lite ljusare del på dom bitna delarna som betyder att det växer ut.Nu ska jag snart komplettera med en annan grupp tropheus och vill naturligtvis undvika risken för korsning-lite förslag vore kul!
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  Dubbar eller en brichardi!
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    vad tror du om sp."black"?
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • shcolsson
                      Användare
                      • January 2005
                      • 256

                      Jag har sett korsningar på Mpulugulu och Pemba. Tråkig syn!
                      Personligen tror jag inte att det är vanligt förekommande. Det är en risk du får ta helt enkelt.
                      Experience is something you get right after you need it.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        korning på mpulungu och pemba!!? oj det var märkligt men det tillhör nog det ovanliga, tror att brichardi men även sp"black" kan gå, dubbar går bort-jag gillar dom inte nå vidare
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          Ha, jag hoppar in i denna tråden då och då utan att läsa

                          Mina moliro har precis kommit till det stadiet att de färgar ut (3 hanar färgar, de har en stenhög var i princip) och börjat skaka framför honorna. Kan det leda till lek redan i detta stadiet tror ni eller måste tillväxten/utfärgningen på honorna inväntas? Svårt att säga kanske, men det vore ju kul med en kull redan nu...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Hur stora är de zaphi? Det är först när de är runt ett år eller senare som de brukar klara av att hålla äggen tiden ut. Det finns säkert extrema fall då de har lekt tidigare med. Du kan nog räkna med en och annan lek men de behöver nog ett par ggr för att klara sig. Lycka till med dem. Ett par snygga bilder vore kul att se.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              peter: men vilka mängder handlar det om, är det 30% räkor´, 10% musslor och 60% ärtor + diverse kryddor, eller är det andra proportioner det handlar om?

                              Vi får väl se hur det går, är inte dags för räkmix-tillverkning än, men om några veckor så....
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • _erik_
                                Användare
                                • February 2005
                                • 242

                                Hej, ursäkta om jag stör, men jag är väldigt stolt över att lyckas få fram mina första dubbe-yngel.

                                Och angående räkmix till dubbar så använder jag 25% räkor, 25% ärtor och 50% spenat. Har hört att spenat är väldigt bra, o det verkar ju funka eftersom dom växer o leker bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...