Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    De som löäst lite längre i denna tråden har nog sett min problem med min "sterile" Maswa-hanne och de åtgärder jag funderat över att göra. Men jag gjorde aldrig något och tänkte att kanske nästa gång blir det något.

    Det var tur!

    Igårkväll såg jag en hona jag trodde vart avlekt veckan innan så jag tog upp henne för att kolla om det verkligen var ägg hon tuggade på. Snacka om min förvåning när hon spottar ut tre fullutveckalde Maswa-yngel

    Wohooo
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      Oj, grattis! Fast jag måste medge att dina maswa-grupp är aningen konstig (annorlunda).
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

        Att vi(pappa)bara ska ha dom 120cm långa beror på att vi ska få plats med fyra kar två per våning och väggen är bara 250cm.Vi hade även tänkt att ha fyra yngelkar underst som har måtten 55*70*30.Nu är det två väggar som har samma mått så allt blir gånger två(hoppas att ni fattar)Det blir altså två ställningar med fyra stora kar och fyra små kar.Att pappa inte valde att ha bara två stora per vägg var nog även för att jag tror att han som skulle bygga karen hade glas billigt som var max 135cm långa.Nu har han i alla fall fått lite ångest och tror att karen skulle vara för små för troffegrupper och det verkar som om även några av er gör det oxå.Nu har jag gett han nått att tänka på []

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          hehe..men ja tror nog att det går bra-kanske på håret men så är det ofta, ha en del "sikt skärmar" och undvik de aggressivaste sorterna ("black" från norr)
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

            Har nu införskaffat kar nr 2, ett 375L med heltäckande ramp, med
            Plats för 4 rör. 150x50x50.

            Min fråga är, blir det för mycket ljus för tropheus med 4 rör?
            Har för mig att jag läst någon stans att de ej trivs i för
            starkt ljus, men ej säker.
            Vilka rör blir snyggast?

            Tack för hjälpen!
            Stefan63

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • March 2005
              • 628

              Jag satt och läste forumet,och såg att några undrade om man kunde ha troffar parvis eller i grupper typ 1+2.jag hade 1+2 tropheus "pemba" i ett 375 liters.
              Det gick inte så bra...hanen(som var mindre än honorna)jagade nästan ihjäl dem=(Blev trött på dem och gav dem till fiskaffären,som gav dom till tropikcenter i halmstad.Jag avråder från att hålla tropheus i grupper under 8(undantag duboisi,som går att hålla i mindre grupper eller par)

              P.S kul tråd det här!

              mvh ville
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                återigen den här diskussionen ifall duboisi är bland de mer elaka eller tvärtom, jag tycker att den kan vara extremt aggressiv men vissa hävdar ju motsatsen men jag skulle aldrig ha den parvis, personligen skulle ja satsa på bärnsten eller kalambo som iaf ja tycker är relativt lungna. (det finns säkert de som tycker precis tvärtom )
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  Robin: De jäklarna lekte igen igårkväll, "problemhonan" har munnen sprängfylld med ägg. Vi får se om jag har tur denna gången också......
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    Nej, vi ska nog helst avstå från att förhastat utläsa skillnader mellan olika troffearters beteende. Om jag skulle gå efter min personliga erfarenhet, som sträcker sig över 7-8 sorter så skulle jag sätta dubben som absolut aggressivast.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      Fan vad kul Jonas! Hur stora är dina dubbar?
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        7-8 cm, är inte riktigt säker, är dålig på att uppskatta storlekar. Det kan vara nån som är lite större. De e sköna fiskar

                        Fredrik: Dina dubbar är skitsura och mina dubbar är snällare än goldens på lugnande medel.....de e helt galet det här med Tropheus...
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          Då är det inte långt kvar hos mig då. Den största dubbe-hanen är runt 6 cm och bulusen är runt 3 cm nu.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

                            jo, men de skall ju helst ha åldern inne också, mina äldsta är väl ca två år nu och de yngsta ca ett o ett halvt år, så det är nog inte bara storleken det handlar om.......tror jag

                            man kan ju ha fel
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              Var å hälsade på en kusin ganska nyligen som har skaffat en VF grupp tropheus Chimba i ett 720 liters kar och jag blev väldigt förvånad när jag såg hur pass aggressiv denna variant var-slagsmål nästan hela tiden,otroligt hetsig-har nog inte sett nått liknande i troffeväg-han talade om att han var minst sagt förvånad, han har två andra tropeus akvarium med ikola och kachese-som är mycket mildare, Nån som har samma erfarenhet angående chimba?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Du säger att han hade skaffat gruppen ganska nyligen. För mig låter det som att de håller på att sätta upp rangordningen. Jag upplevde samma sak när jag flyttade över min pet sp "ikola" från mitt 375 liters där de hade gått med annectens till mitt 660 liters. Annectensen hade hela tiden varit lägst i rangordningen och när de nu blev ensamma i karet så uppstod det duster mellan både honor och hanar i över en vecka tills rangordningen var återställd.

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...