Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svempa
    Användare
    • June 2004
    • 89

    Mattias man tackar! Dina akvarium var riktigt fina dom med. Måste nog tömma honorna med tanke på övriga invånare i karet, annars får man nog inte behålla många. Tror ni det räcker med 150L kar för att dra upp dom till 4-6cm håller ska precis bygga ett akvarierum med större kar i men som vanligt måste vänta in lite pengar. Sen ska mina troffar få gå ensamma.
    1475L amerika
    2*112L yngel
    150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

      tack själv!

      kennet: den fisken såg inte ut att må bra, skönt att han verkar ha klarat sig iaf!!

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        Mycket intressant Kennet. Jag har just precis upplevt exakt samma sak i min Murago-grupp. Det var visserligen drygt en månad sedan och det råder inget tvivel om att individen i fråga kommer att klara sig.

        Det som nu återstår för både dig och mig är att återföra dessa tillfrisknade djur till gruppen som tidigare slog halvt ihjäl dem.

        Jag har gjort detta tre gånger tidigare utan att samtidigt byta inredning och fisksammansätning och vid två av dessa tre tillfällen har den friska, pigga och välmående troffen varit död inom en vecka. Ofta efter endast 48 timmar. Det kan man givetvis inte dra några slutsatser ifrån så det betyder inte mer än att det var så det skedde för mig.

        Nu Kennet, tycker jag att vi ska återinföra våra fiskar ungefär samtidigt och låta folk ta del av dessa enstaka situationer.

        För att vi ska kunna jämföra så måste vi se om vi har lika sora grupper och kar.

        Mina är 22 (den avlägsande borträknat) VF på 10-15cm i 375 lite, 150 långt.

        Min tillfrisknande fisk är troligen en liten hane på ca 7 cm. som inte hade ätit på länge. Hans huvud var som en vass spets och hans buk som en vinkelhake. Han hade nästan ingen stjärtfena kvar alls och låg på sidan. Nu är han fet och kung i det T. sp.red Kachese-kar som han har spenderat några månader.

        Hur är din story?
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • March 2004
          • 772

          Kennet: Aldrig sett en så trasig mun på en troffe, men fenorna brukar juh se helt förfärliga ut när de fått stryk. Plockat ut 2st red cheek-honor de 2 senaste dagarna. Lektider på G och hanen har blivit galen igen. Honorna går nu i 200liters och ser ut att må prima. Men vi måste nog flytta dem för att honorna ska bli accepterade in i gruppen igen. Om din hane klarat sig såhär långt så bör han överleva, frågan är om inte de andra hanarna ger honom stryk igen när han kommer tillbaka. Vi har tvungen att hålla på att plocka ut och släppa i en yellow cheek-hane 3 gånger innan det fungerade, det var dock en relativt liten grupp.

          Svempa: Vi kör 30st troffe-yngel per 200liters, så 20st borde fungera bra i ett 150l, iaf upp till 4-5cm, men mer behövs juh inte. Riktigt häftigt avakrium föresten!

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            läs om variationerna i beteende/aggression mellan de olika varianterna på fredriks sida http://www.tropheini.com/ ,Det står blandannat att brichardi är ganska lungna och sällan jagar varann men när det "smäller" så är det rejält
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Spidde

              Jag har tittat runt på detta med troffar och måste säga att det är fina fiskar.Så nu undrar jag om man kan ha troffar i ett 225L hörnakvarium,om man nu kan ha det så skulle jag vilja vet hur många och vilken sort som är bra för nybörjare.
              Nybörjare var kanske fel ord,har malawi i ett 330L och Diskus i ett 540L

              Kommentar

              • Mattias Olsson
                Användare
                • September 2003
                • 328

                225 liter låter ganska litet men du kan nog ha ungdjur, men sen bör du flytta dem till ett större akvarium!

                Jag tycker du ska välja en sort du själv tycker om, finns väl inga troffar som räknas som "nybörjar fisk"...

                men som sagt, jag tycker du ska se lite långsiktigt om du har möjlighet att senare flytta över dem till ett större akvarium! Annars kanske det inte är nån bra idé.

                (fast det finns säkert folk som prövat och lyckats med den storleken)

                Kommentar

                • Spidde

                  Tack Mattias.Du har nog rätt att det är litet.
                  Men hur många ungdjur kan man börja med i det och när bör man flytta dom till ett större. jag måste veta hur länge man måste smöra för sambon för att få kasta ut bokhyllan och stoppa in ett 540L till.

                  Kommentar

                  • Mattias Olsson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 328

                    vet faktiskt inte hur många (inte prövat själv) men ska du ha dem i ett större senare vill du kanske ha en rejäl grupp på 25-35st så det hade jag satsat på!

                    ..någon annan kanske har egna erfarenheter av detta?

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • February 2003
                      • 527

                      Tjena
                      Farsan håller på att fixa till ett litet akvarierum och ska göra några kar b la med måtten 120*70*40 vad tror ni tropheus frälsta om dessa mått för att hålla tropheus grupper för odling?

                      Kommentar

                      • Robbe
                        Användare
                        • February 2003
                        • 527

                        Ingen som har någon åsikt??????

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          Skulle nog tro att 150 vore en bra längd på karet men i övrigt tycker jag att måtten är bra. Skulle också vilja ha några sånna kar.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            Varför bara 120 långt? Det är nog gränsfall alltså. Har ni platsprist? Annars skulle jag nog bygga det längre. Mitt tropheuskar är 2 meter långt och bara 50 högt, vilket gör att det verkligen ser ut som ett landskap... Hur fräckt som helst

                            Bild: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1406
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              ja tror att det funkar bra med en mindre grupp och helst nån av de mindre varianterna, (inte duboisi-kan bli 20cm)
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

                                Tror det kommer funka bra! Det är 70 djupt,eller? Ett stenröse i mitten så tror jag det ordnar sig.Kör på!
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...