Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kade

    [code]Jag håller en Nkomdegrupp och för att få den utfärgad till maximum så krävs stark belysning och ljus/vit inredning.Dessutom så anser jag den vara harmonisk.Tror inte att det är mer strssande att hålla fisk(tropheus) i ljusa akvarium än att hålla dem överhuvetaget i kar.De vänjer sig![/code]



    Just så! Precis vad jag menar!

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      När du Kade skriver stort akvarium Vad är stort för dej? Jag tycker att Tropheus behöver rejäla akvarium och för mej så betyder det ett minimum på runt 500 liter, men nu finns det ju variationer i olika storlek på olika varianter-enligt Peter Schupke, och det finns nåra som knappt blir en decimeter i vuxenstorlek som jämförelse med exempelvis Duboisi som blir 15-20cm! och det är en STOR skillnad när man har en stor grupp fiskar, förövrigt så är mycket ljus helst av metallhalogen att föredra då man får en algtillväxt som bidrar till ett naturligt beteende-gärna ljus inredning som får fiskaran att färga ut bättre-varifrån har du fått uppfattningen att tropheus ogillar starkt ljus/inredning? Tvärtom så är min erfarenhet så att tropheus älskar ljus i alla dess former
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        Jag tycker faktiskt också att de verkar trivas i ljus. Jag har faktiskt några grupper kvar på vit substrat och det är full fart på dem. Anledningen till att jag har gått över till mörkt är för att jag tycker att det är snyggare och jag ser faktiskt inte nån skillnad på färgerna.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • anfall
          Användare
          • November 2004
          • 139

          Intressant att du har testat både ljust och mörkt Fredrik och du verkar inte ha låst dig i en svart eller vitt uppfattning. Jag föredrar också lite mörkare substrat. Ljus botten är vackert, men jag ledsnar fort. Ljus bakgrund? Nej, då slopar jag hellre idén att skaffa troffar. Fredrik. Vad har du för material (det mörkare)?

          Kommentar

          • anfall
            Användare
            • November 2004
            • 139

            Oj. Glömde fråga dig Fredrik om dina erferenheter om ljust kontra lite mörkare substrat gäller både black-varianter och ljusare troffar

            Anders

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              Jag har ju inte jätte mörk sand utan kör med råda och sand som jag hämtar på Österlen. Jag har däremot svarta stenar från piren i Lomma hamn och skiffer och till det svartmålad bakruta.

              Jag har faktiskt aldrig haft en blackvariant, inte favoriter hos mig. Annars märker jag ingen skillnap på utseende eller beteende jämtemot kalkstensinredning. Jag har 7 grupper nu varav två går med kalksten, två i blandat och resten i mörkt.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                Jag har också kört med korallsand och vit faxe men även med svart granit och sedan bytt till mörksten och sand.
                Jag tycker utfärningen var bättre vid vit sand men med svarta stenar detta har jag provat till moliro samt körsbär.
                Men jag tycker att fiskarna färga ut bra i vad som helst bara dom trivs.
                Trivs dom inte eller det finns en dominatnt hanne så hjälper inte all grus i världen

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  Jag tror att man kan lura sig lite också. Kraftigt ljus på en mörk fisk med vit bakgrund blir ju väldigt kontrastrikt. Som fotograf jobbar jag ju en del med sånt. Kanske tycker man att en mörk fisk sticker ut bättre om den går mot ljusbakgrund. Själv gillar jag när fiskar har mörkt bakom sig ungefär som på denna bilden från ett av mina kar:
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • anfall
                    Användare
                    • November 2004
                    • 139

                    Vilken läcker bild, Fredrik! Inspirerande!

                    Anders

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      Jag tror att det är så att kontrasten mellan svart och vit (mörkt och ljust) gör att man tror att fiskarna färgar bättre.
                      Och att det inte finns något bättre eller sämre utan endast vårt tycke som bestämmer.

                      När jag hade malawi färgade de bäst när jag bara hade en halogenspot som lös upp lite i mitten, resten var mörkt. Då hände det grejer vill jag lova. Kanske händer samma sak med troffar... ju mindre fiskarna ser (pga mörkret) desto lugnare blir dem och färgar bättre.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        att använda en eller flera halogenspottar kan vara effektfullt och man får precis som du skriver kontraster och det är något som jag saknar när jag använder metallhalogen som lyser upp hela akvariet och det finns i princip inga som helst ljuskontraster och det är lite trist,ifall jag skulle vilja ha kontraster metallhalogen så skulle jag behöva ha ett mycket stort akvarium
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          det finns ju metallhalogenspottar som går att rikta på olika sätta.. det går ju experimentera med reflexer och sånt.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            men det är inte metallhalogen väl!? utan vanliga halogen alltså glödlampor (upp till 50watt)-eller finns det mh-spottar? vore intressant med en länk
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Mattias Olsson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 328

                              En fundering:

                              Kan ibland se att någon fisk bjasar vitt, eller att det ibland är en lång sträng med först mörkt och sedan vitt... ja ni förstår. Hur pass vanligt är det?! Har inga problem med fiskarna för övrigt; de äter bra är pigga osv. Det är inte alla fiskarna som gör det utan nån ibland verkar det som.

                              Och jo det är ett gång mindre troffar vi pratar om, 2-5cm.

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Ibland upplever jag samma sak hos mina petros och troffar men det är bara om de har fått spirulina flingor i ca 2 dagars tid.
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...