Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #46
    svarta troffar med andra svarta troffar = yngel du inte kan sälja. Dvs blanda inte black-varienter eller ikola med black, blanda inte brichardi med sp.mpimbwe och blanda inte moorii med sp.red...och inte olika fångstplatser av samma art.....däremot funkar ju black med duboisi, moorii med black, brichardi med moorii och så vidare.....sen kan det bli problem om ena arten blir undantryckt....men det är ett annat kapitel...
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • peter
      Användare
      • August 2002
      • 161

      #47
      varför skall man medicinera vf fiskar om de är friska.medicin är ju inte bra när man är frisk på många olika sätt.håll nogrann koll på fiskarna och strunta i medicin om det inte behövs.
      ny intagna vf fiskar bör gå ett par månader i karantän innan de släpps ihop med andra fiskar och matas försiktigt.peter

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #48
        det stämmer att det finns en bild på en sådan korsning-annars väldigt snygg måste jag säga
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #49
          Jag anser att man bör medicinera VF fisk för att få bort bakterie så fisken är nollad.
          Annars så kan ju fisken bära på sjukdomsomdom andra fiskarna inte tål.
          Bakterierna förvinner ju inte bara för att dom går i ett annat kar.
          Jag har haft 3soreters VF som kommit i låda och om fisken är mager så är det väldigt svårt att få igång dom
          Jag tror inte jag har haft rätt mediciner och därför har det gått åt skogen en gång.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #50
            "Jag tror inte jag har haft rätt mediciner och därför har det gått åt skogen en gång." -Vad hände då?
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #51
              bmwpower skrev:
              "Annars så kan ju fisken bära på sjukdomsomdom andra fiskarna inte tål."

              Man ska ju inte blanda nya och gamla fiskar...då blir det ju katastrof om det är vad du menar med denna raden. Inte bara ur bakteriesynpunkt utan även ang. revir och gruppbeteendet.....
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #52
                just problemet med komplettering är en anledning till att jag satsar "halvhjärtat" på tropheus
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #53
                  Nä det var inte problemet med ny fiskutan att dom nya fiskarna var i dålig kondition från början.
                  Dom magardae av och det var innan jag hittade hit till detta forum
                  Hade det varit i dag så vet jag att flagyl hade hjälpt

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                    Nä det var inte problemet med ny fiskutan att dom nya fiskarna var i dålig kondition från början.
                    Dom magardae av och det var innan jag hittade hit till detta forum
                    Hade det varit i dag så vet jag att flagyl hade hjälpt
                    Lite intressant det här: Hur vet du att flagyl hade hjälp?
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #55
                      För det var den ända medicin jag inte provade och jag har lyckats senare i livet få lika dålig fisk till att överleva.
                      Så det tror jag för använder man medicin med ämnet nipro.... så kan fisken bli mer motaglig mot sjukdomar enligt expertis

                      Kommentar

                      • peter
                        Användare
                        • August 2002
                        • 161

                        #56
                        varför köpte du fiskarna om de var i dålig kondition det förstår jag inte.peter

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #57
                          Jag tror att det är så att VildFångade fiskar brukar vara lite småkrassliga av resan samt är ovana att bo i akvarium.


                          --------------------------------------------------------
                          Västgötar! Nu finns en plats för oss att mötas.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

                            #58
                            In på något annat:
                            Jag börjar tröttna på att folk tömmer sina honor.....nu har min maswa-hona lekt 5 gånger och inte kunnat hålla dem tiden ut en enda gång. Hon har inga som helst stressmoment rån hannen eller andra fiskar i akvariet. Ca hälften av individerna i min 1,5 åriga maswa-grupp är tömda och resten är släppta i spott-akvarium. Alla individerna är jättefina i kroppsform och banden är relativt bra (inte perfekta, men det är de ju inte i sjön iheller). Jag skulle gärna vilja ha lite små fina prickiga yngel snart men det går mig på nerverna att den största honan i gruppen inte kan hålla ynglen kvar i munnen.

                            tror ni inte det är för att de är tömda så kanske ni kan se något fel på min setup.
                            Akvariet är på 540 liter (standard 150*60*60)
                            Innevånare:
                            14 tr.d.maswa (en mycket snäll grupp må jag säga...goldens är aggressivare)
                            3 tr. ikola (yngel från en tidigare grupp)
                            3 E. cyanostictus VF
                            7 A.compressiceps shell (håller sig till sina snäckor och stör ingen)
                            1 x. flavipinnis
                            2 synodontis petricola

                            två stenrösen, det ena med snäckorna för compressicepsen, en portabel filterhörna som fiskarna kan simma runt om (tillhåll för mina s.petricola) och fin bottensand. vattenbyte 30% en gång i veckan...bara kallvatten vid vattenbyte och eftersom mina hästnosar fightas lite då och då häller jag även i lite havssalt utan jod vid vattenbytena.

                            Jag tror att de inte håller dem på grund av att de är tömda, är det någon som har någon annan teori?
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1884

                              #59
                              Det där med prägling från modern tror jag på till ganska stor del men jag vet av egen erfarenhet att även tömda honor kan klara av att vårda sin avkomma på ett ypperligt sätt. Som vanligt kan man inte dra några slutsatser om man inte gör riktigt stora test i den här typen av frågor.

                              Jag tror att akvarister lägger ner så enormt mycket möda på att nå slutsatser att de ibland glömmer att individer helt enkelt är olika. Vissa behöver träna mycket mer än andra utan att det är något konstigt med det eller att dem eller deras föräldrar skulle ha misskötts på något vis. Jag förstår din otålighet Jonas men jag tror inte att det är nåt fel på dina fiskar eller din setup.

                              Är dina comp. shell stora? Tropheus yngel från unga honor kan vara ganska små, hon kanske spottar dem på kvällen så att comparna kan ta dem?
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

                                #60
                                Töm honan och ser om hon klara nästa kull bättre

                                Kommentar

                                Arbetssätt...