Jösses vilka snygga Regnbågar!!
Troffetråden 2005
Kollaps
X
-
-
Hur stor är gruppen ,Stefan?? Och håller samtliga samma klass??
Väntar med stor spänning på hur "Blackened`s" Kasanga kommer att utveckla sig....."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
ujujuj, helgen har varit en aning tuff. Det började med en troffe död förra veckan, såg inte ut att vara några problem. Sen börja de andra slöa ner sig. Ajfan, vattenbyten + aquamor 1 sattes igång i fredags. Idag började fiskarna vara pigga igen. Jävla skithelvetesfiskar, kan de inte bara hålla sig friska som mina goldens?
Aja, en död troffe och tyvärr tre döda C.furcifer blev resultatet. Men men, nya tag...hoppas skitet inte återvänder.
Jag tror att problemet var ett ytterfilter som gått ca ett halvår utan rengörning (det står de ju på förpackningen att de ska klara av) och möjligtvis lite övermatning (även om fisken pallat viss övermatning hittills). Jag hatar ytterfilter, de är bara till för att man ska slöa till sig och tänka att "det behöver ju inte rengöras på lääänge" när det egentligen borde rengöras en gång varannan månad,om inte oftare. Faaan va mycket skit som fastnar i filtrena, i mitt andra ytterfilter (yngelakv. på 250L) hittade jag två Placidochromis electra-yngel på 3cm vardera som bott där i minst två månader.
Nä, ytterfilterna ska ut, sen ska jag fixa en rejäl filterhörna och ett uv-c filter till troffarna för att bli av med de flesta orosmoment. Det går inte att förlita sig på ytterfilter som huvudfiltrering till 30 troffeungdjur (5-6cm) i ett 375./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
kan verkligen rekommendera uv-c filter..för mej den bästa investeringen faktiskt!, dels problem med infusorier är ett minne blott men även va ja förstått så slår uv ljuset ut ett antal bakterier..som bla kan ge bukvattensot-detta har jag läst på nåra forum och det är sannerligen glädjande när man har troffarTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Riktigt grymt vackra Red Rainbow-troffar Stelin!! Snacka om att man sitter här och är tungt avis...grattis till sådana härliga Tropheus!Kommentar
-
[QUOTE=Jonas E]
Nä, ytterfilterna ska ut, sen ska jag fixa en rejäl filterhörna och ett uv-c filter till troffarna för att bli av med de flesta orosmoment. QUOTE]
Jag är inne på samma sak. Tycker det verkar mycket smidigare med filterhörna, och dom där hörnorna med en böjd bit filtermatta ser ju rätt hyfsade ut därtill. Jag har ytterfilter i "alla" mina tre kar men kommer nog byta ut dom mot filterhörnor efterhand.
Specmats:
Det var ett tag sedan jag drog upp regnbågsyngel så jag kommer inte ihåg hur det röda i ryggfenan utvecklar sig. Men troligen är det som du tror, det kommer mer "färg" efterhand.
Ozric:
Där är c:a 30(troligen 31) fiskar i gruppen. Färgerna varierar en del. En del går extremt mycket åt det röda hållet som fiskarna på den första och sista bilden visar. Andra har lite mer blått i ryggfenan som min bild på sidan 69 i den här tråden visar. Faktiskt också en lätt blåaktig nyans kring munnen och huvudet som man inte ser på bilderna(troligen pga av blixten). Överlag så är det en riktigt fin grupp.
Tricella:
Ja dom är kanooonfina. Jag är helnöjd med dom[].//Stefan LindstedtKommentar
-
Hej
Verkligt härliga regnbågar, Stelin! Vilken variant är det? Det är kul att det finns så mycket variation bland dessa, påminner om dem jag har (Kasanga) men inte exakt lika. Går gruppen ensam?Senast redigerad av Mikael W; 13 December 2005, 14:33.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Hej Mikael.
Ja, dom går ensamma.
Det är extra kul för tillfället för för dom har lekt rätt bra den senaste tiden. 4 honor har gått o tuggat. En spottade ut romkornen dagen efter lek. Tror nog att jag höll på att meka lite för mycket med karet vid tillfället och att honan kanske spottade ut romkornen pga stress.
Men tre st går fortfarande och tuggar. Med lite tur så går dom tiden ut. (Tänker dra upp en riktigt stor grupp till mig själv.)
Dom går själva i ett 400 liters kar. Varianten som jag har är "Kambwimba".//Stefan LindstedtKommentar
-
-
Hej på er!!
Nu tillhör man troffegänget [] då man tog sig en tur till Nyköping och köpte
Blackende´s Chipimbi yngel. Blackende dom mår prima, tyvärr så klarade sig inte dom två minsta men resten mår bra , ser rätt roligt ut med 22st 2-3 cm i ett 540L. rätt mycket plats att röra sig på.Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
Malawi i 225L Hörnakvarie
Viktoria i 200L
Tanganyika i 540LKommentar
-
Trevligt att du hittade hit =) Kul att det gick bra... du får ta och lägga upp lite bilder när de växt på sig!Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonHur lång tid har du fått vänta på gruppen att bli produktiv? De ser rätt stora ut...
Det var nog ungefär likadant med min förra grupp Regnbågar. Då tog det också lite tid innan första lek och sen lekte dom som bara den. Fick en hel del yngel på den gruppen.
Storleken är c:a 7-11cm (vildfångade + 3st odlade från min förra grupp)//Stefan LindstedtKommentar
-
Alltid kul när troffarna leker och frodas. just för tillfället ser det mkt bra ut i mitt bamba kar. Två honor går och tuggar och 3 som är på gång med äggläggnings röret ute. Kirizorna har inte kommit igång riktigt ännu från sin flytt ut till 660 karet då Petrosarna har varit dominerande. Men det är bara en tidsfråga innan de sätter igång på nytt. Snygga regnbågar föressten.
MvhKommentar
-
Fick mina 30 sjöodlade körsbärstroffar idag! Alla mår bra och är hyperaktiva precis som det ska vara. Ska fixa bilder om forumet godkänner mig som en NCS-medlem en vacker dag (har ansökt för två veckor sedan typ men verkar rätt så dött).Kommentar
-
Grattis Waros och välkommen i Troffeklubben.
Du kommer inte att bli besviken på dina Bulu´s, de är i / av toppkvalitet.
Vårda dem väl så kommer de att glädja dig länge.Kommentar
Kommentar