Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    Ursprungligen postat av Cutekid
    Jag tycker att utav alla de mediciner mot buken som folk skriver om på forumet så är det inget som verkar vara tillfredställande. Förutom Tricella som visst hade lyckats bäst.

    Mvh
    Håller med dej, men det kan beropå att man 1/ sätter ingång med behandlingen för sent
    och har därför inte möjlighet(tid) till att 2/ chansa på rätt medicin för att motverka sympton X.
    Jag, som många andra, blir helt ställd när det gäller bakteriella o virusrelaterade sjukdomar.
    Allt man kan göra är att, just, chansa. Jag tror också att det vi får så många olika utvärderingar i en tråd, som denna. Jag har tex. noterat att Aquamoor1 har funkat för dej,
    och blir därför nyfiken på denna, då jag hitintills tydligen "chansat" fel med metronidazole.
    Vad har Aquamoor1 för verksam substans?
    Hälsn. -Mr.Fish-

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      Hade problem med en vf grupp för nåt år sen.Ingen medicin med Nifurpirinol (aquamor,Baktopur etc...) funkade den gången. Inte förrän jag fick tips om Metronidazole fick jag bukt på skiten.9 vf Nkonde försent dock.De gångerna jag tror mig haft nåt "sot-liknande" efter det har det åter löst sig med Metronidazole utan dödsfall.
      Bmw; SeaChem är fabrikatet.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        Kika deras hemsida:



        Den är således bra mot mkt. Har alltid funkat bra för mig de gånger det har gått åt skogen.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

          dejavu..-Nifurpirinol - ,Jo man borde ha hajat till, Ja satte idag in en sista chansning. Och
          den kommer från samma producent, som Aquamoor1. Jag har för mej att den heter aquafuran(nåt liknande), den verkamma indregiensen i denna är nifurpirinol (har jag fel??)
          Sidan du länkade till, Cute kid, hade problem just nu, så jag kunde inte kolla in Aquamoor1.
          Hälsn. Mr.fish

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

            Det funkar här hos mig precis för 10 sec sedan.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              Det var din länk, som strulade. När jag sökte direkt gick det galant.
              När jag såg förpackningen av faunamor 1, så kom jag på att jag hade den i handen igår ;-)
              Nu har jag redan satt in en behandling med aquafuran, tyvärr alldeles för sent...
              Av 12 moliros (på tre dagar) har jag 6 kvar idag och imorrn troligtvis 5...
              Detta är min första, stora, Troffe-död. Om jag bara för en månadsen gjort något, då de
              slutade att ping-ponga, som vanligt, skulle jag ha haft chans att rädda dem, snyft..

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                Det är surt när det inträffar. Kan bara lida med dig. Synd att man inte var Dr Doolitle så man kunde prata med dem och höra vad felet är

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  men just metronidazole är den ingridiens som jag helst vill ha oavsett om det är flagyl eller seachems produkt,nifurpirinol har jag ingen erfarenhet av.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    Tack för hjälpen Cute ! Men vad jag skall skärpa mej med är att ta minsta förändring i karet på ALLVAR hädanefter! Jag hade , till strax efter första dödsfallet, en Synodontis till sällskap
                    åt dem. Och han, är som alla Synos, härdiga/tuffa; så jag tänkte att det var han , som fick dem att vara lite lugnare. Jag lät tiden gå och hoppsan.. 1död= Nu åker malstackar ut.
                    Men efter det förstod jag att han var(????) oskyldig. JaJa, Nu ere endå för sent...
                    Det skumma är att endast 1 av fem P.trewawasae har dött i samma kar!
                    Hälsn. mr.fish

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      Mina erfarenheter med Petrochromis är att de är mkt stabilare mot buken än vad Tropheus är. Nackdelen med Petrochromis är att de är känsliga för sämre vattenkvalite än vad Tropheus verkar vara.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        När man fråga riktiga vetrinärer på staten om vad bukvattensot är
                        Så säger dom att det är en slask benämning på en sjukdom som man inte riktigt vet vad är för något

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          Den enda logiska förklaringen jag får av det hela är att vi alla drabbas av olika former av bakterieinfektioner i fiskarnas magar. Om alla nu hade samma sjukdom så skulle väl samma medecin fungera för alla?

                          Anledningen att jag kör med metronidazole är framförallt för att det funkat klockrent för Janne (ozric) flera gånger. Det är nog för att jag åtminstonde ska förlita mig på den till en början. OM det nu skulle vara så att den inte biter på mina fiskar så kommer jag börja testa vidare, men nu har redan den fisk som klart verkade sjuk bättrat sig så det verkar fungera även här... Kanske går klockrent med nyköpingvatten eller nåt vad vet jag...

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            otur att drabbas så snart..du har väl inte haft troffarna mer än en vecka? ja matade första gången idag-en vecka efter ankomst! en anledning till det är att ja har mycket alger (metallhalogen) som dom betar hela tiden.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              Det är inte så illa som tur är. Några få som inte ville äta och sket sytråd första dygnen. En av dom har fram tills igår tryckt bakom en sten och hostat en massa så jag körde i medecin för säkerthets skull. Att säga att jag "drabbats av soten" är att ta i

                              I och med att karet är så jäkla rent så gav jag dom lite mat andra kvällen och sedan har dom fått en liten portion dagligen. Idag var det piranha-style vid matning så det känns bra!

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                jasså..mina har som alltid i det här akvariet med mkt alger ingen speciell matlust, småäter lite men det är allt
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...