If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tänkte kasta upp en bild på mina chipimbi-yngel. Kommentera fritt. Har fått höra att de har ovanligt perfekta band osv. Det är min första kull så jag har ingen tidigare erfarenhet överhuvudtaget. I vilket fall så är det bara en av 25 som har ETT brutet band på ena sidan av kroppen. Annars är alla som på bilden....
Jo visst försvinner banden men jag tänkte om det även har nåt o göra med hur de ser ut även när de blir större. Även om Chipimbi inte är en troffe med så mkt mönster/band på så har de ju sin stjärtfläck som kan se bra eller dålig ut. Föräldrarna hade allt från små röda lite sönderbrutna fläckar till stora fina ruterformade fläckar med skarpa kanter, vilket är det snyggaste enligt mig ;P
Ni kanske förstår vart jag vill komma.... Ett pembayngel visar ju hur dess band kommer se ut när det växer upp t ex (rätta mig jag har fel).
Nåväl den som lever får se. Kommer dra upp kullen iaf eftersom föräldrarna var tvugna att säljas..... Tackar för era svar!
Har en fundering om lämpligt antal vuxna troffar till mitt kar på 160x70x70 cm. Har nu 2 troffegrupper där nu med ungefär lika många i varje grupp. Jag tycker dock det ser ut att vara något för många individer. Så vad tycker ni kan vara ett lämpligt antal?
Det finns ett litet program på den här sidan : http://users.bigpond.net.au/steve.co...eves_tropheus/ där man kan räkna ut hur många tropheus som är lämpligt. Tropheus calculator.
Vet inte riktigt hur han har kommit fram till dom här rekommendationerna. Men det kan ju ändå vara lite småkul att titta på.
Tack för svaren.
Länken du skickade stelin gav antalet 30-45 st beroende på hur stora de var.
Jag ville inte säga hur många troffar jag hade först för att inte påverka er. Men jag har 25 st Kiriza som är mellan 4-7 cm och 27 Nkonde (Ozrics gamla grupp) 4-14 cm. Alltså totalt 52 st dock är "bara" halva Nkonde gruppen över 11 cm. Än så läng går det väl men när när alla små individer börjar växa till sig kommer det nog bli trångt, om de nu inte stannar i växten pga av det är trångt.
Ska man skaffa ett till kar för att separera grupperna?
Kommentar