Troffetråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

Hej!

Har precis börjat vänja över mina VF troffar på räkmix, och idag när dom fick mat såg jag något mycket glädjande. Min räkmix är ganska grovmalen och innehåller inga bindemedel. Detta gör att mixen är ganska dammig och ett partikelmoln bildas när fiskarna sliter loss de första tuggorna av de frusna bitarna. Efter att en av troffarna tagit en tugga blev det ett sådant moln, och ut från ett skrymsle på en av BTN-modulerna kom ett litet yngel farandes som ett skott. "Han" roffade åt sej så mycket "han" kunde och skyndade sen tillbaka till sitt gömställe. Kul att hitta yngel när man inte ens visste att dom vuxna hade lekt. Skulle inte tro att den lille klarar sej speciellt länge, men man kan ju hoppas. =) Får leta lite mer noga sen och se om det finns några syskon som också klarat sej.

Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Oväntat besök nästan!
      Det är lite charmigt att ha en grupp troffe-yngel gående i ett så stort kar (450l) i förhållande till storleken på fisken.
      Redan efter 4 dagar har de visat ett beteende som inte går att få med några andra fiskar.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Björn

Hej!

Har precis börjat vänja över mina VF troffar på räkmix, och idag när dom fick mat såg jag något mycket glädjande. Min räkmix är ganska grovmalen och innehåller inga bindemedel. Detta gör att mixen är ganska dammig och ett partikelmoln bildas när fiskarna sliter loss de första tuggorna av de frusna bitarna. Efter att en av troffarna tagit en tugga blev det ett sådant moln, och ut från ett skrymsle på en av BTN-modulerna kom ett litet yngel farandes som ett skott. "Han" roffade åt sej så mycket "han" kunde och skyndade sen tillbaka till sitt gömställe. Kul att hitta yngel när man inte ens visste att dom vuxna hade lekt. Skulle inte tro att den lille klarar sej speciellt länge, men man kan ju hoppas. =) Får leta lite mer noga sen och se om det finns några syskon som också klarat sej.

Mvh
        Björn
        Kul med yngel Björn. Vilka var det som hade lekt?

Mvh
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• jan olof
          Användare
          • December 2002
          • 254

är det någon som vet var det finns en bild på tropheus moorie ilangi orange.Janne
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Björn: Det är svinaktigt svårt att se om honorna ruvar. Jag sitter som en idiot stilla i olika vinklar för att se om min nya muragohona fortfarande har äggen kvar. Det går nästan inte att se alls när de är i andra veckan så jag har lärt mig att läsa det på beteendet istället. En ruvande hona beteer sig som en revirhävdande hane fast utan samma hårda, långa utfall. Hon håller sig till en sten så att hon inte behöver ha uppsikt åt alla håll. Vid matning anfaller hon som alla andra även om hon äter betydligt mindre så då ser man inget.

Janne:
            Inga höjdarbilder men dock:
            Cena domeny: 9500 PLN (do negocjacji). Oferta sprzedaży znajduje się w serwisie AfterMarket.pl, największej giełdzie domen internetowych w Polsce.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Här kan man se skillnaden mellan "Yellow" och "Orange" Ilangi (med reservation för ev felaktigheter):

Kommentar

• waros
                Användare
                • February 2004
                • 172

Jag ångrar mig att jag inte köpte ett 720 kar istället för min 375a. Väggen där jag har 375an är ca två meter så det hade lätt fått plats, nu har jag ju en massa oanvänd plats Hade varit grymt att ha två olika stim med troffar, fast hur är det där igentligen, kan man blanda troffearter som man vill eller? Fattar en dubbe hane om han raggar på en dubbehona eller molirohona? Hur mycket troffar skulle man kunna ha i en 720 igentligen.

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Jag har hittills aldrig hört talas om en dubbe som korsat sig med någon annan troffe. Annars gäller det som vanligt att ha så skiljda utseenden på fiskarna som möjligt så är nog risken inte jättestor.

I en 720:a skulle du nog kunna ha två grupper om 30 djur fast med vuxna Troffar så hade jag nog dragit ner antalet lite.

Klart att du måste byta kar om du nu har plats och allt.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• waros
                    Användare
                    • February 2004
                    • 172

Mmm, jag är grymt sugen, får se hur det står till med ekonomin. Jag är ju sådan numera att jag bara *måste* ha BTN om jag ska ha karet i vardagsrummet. Aldrig mera plansch Fast några schyssta moduler kanske duger, så får man mera plats i karet också. Har man nått att fundera på igen, och sen "break the news" för "regeringen" hehe. Dubbarna jag har nu lär ju få vara kvar, röda moliros tycker jag är grymma så det kanske skulle bli en snygg mix.

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

För att få lite liv i tråden så tänkte jag visa lite bilder på mina dubbar som verkar må fint och börjar faktiskt visa tendenser till att vilja leka (fast de inte är lekmogna). Hanarna har börjat locka lite smått på honor och kanske mindre hanar. Vem vet?

dislike404.com offers free, automated website error monitoring. Easily track and fix HTTP 404 errors and connection issues to enhance your site's usability.

Mvh
                      Robin

Kommentar

• ciklidMartin
                        Användare
                        • February 2004
                        • 213

Ni som köpt in VF-troffar, hur har ni skött matandet när ni precis fått dem?
                        //Martin
                        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

Korsar sig Black Bemba och Ikola? Nån som vet?

"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

När jag fått hem VF om det varit direkt från lådan,så har jag medicinerat i ett par dagar innan matning skett.
                            Sedan är det bara till att börja försiktigt och inte stressa.
                            Man ska inte blanda black varinater vad jag hört men det finns sälkert många som lyckats bra med det

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

har du bmw tagit in mycket vf tropheus? Jag har vid nått tillfälle köpt vf men med negativt resultat
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Black Pemba och Ikola korsar sig...japp. Det vet jag några som fått fram och om jag inte missminner mig så finns det även ett foto i Schupke´s Tropheus bok som påvisar korsning mellan dem.

Kommentar

Arbetssätt...