Troffetråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

Vad är skillnaden på Flagyl och Metronidazole (fr SeaChem)?
    Det verksamma ämnet är ju densamma i båda två och att jag valt Flagyl är för att det är mycket billigare.
    mvh Stefan

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

ozric: var kan man köpa seachem metronidazole? Har letat lite efter det men aldrig fått tag på det....

Troffe-läget hemma hos mig nu är ganska dåligt, förlorat 3 av 7 Tr. moorii kala island på grund av okänd anledning. I samma veva dog alla utom en av mina favoriter C.furcifer ruziba. Jag börjar aningen bli galen på det här med Tropheus. Efter ett 90%igt vattenbyte lyckads jag få rätsida på problemet som inte kunde lösas med nifurpirinol.

Som ni kan förstå nu är jag inte glad på det här med Tropheus, jag kommer nog endast behålla mina 28 välfungerade Tropheus moorii masanza limespot. Resten av mina tanganyika åker ut nu. Helt enkelt, jag ger upp, jag har tröttnat på att ha ett medicinerat akvarium där jag får håva ut döda fiskar ur en gång om dagen. Akvariet är på 720liter och står i mitt rum. Att sitta och titta på ett sjukdomsakvarium hela tiden är inte min favorit-sysselsättning. Som ni kan förstå går jag nu nästan helt över till Malawiciklider.

tack för alla goda råd jag ftt men nu är det nästan helt slut på Tanganyikaciklider här hemma.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• stiffe
        Användare
        • April 2002
        • 953

Du kanske behöver en time-out vad det gäller Tropheus,Jonas,men tro mig du kommer att försöka dig på dom igen,jag lovar
        mvh Stefan

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

jag behåller ju Tr. masanza....det är sista försöket.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Vet ej vad skillnaden är på de båda medicinerna,förutom att den fr SeaChem är speciellt framställd för fisk/vtn-levande djur (& reptiler??)medans Flagyl är framställt för däggdjur. vet att A-lagret har och kan skicka.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

För mig så är det här,som kan hända ibland,en av den stora tjusningen med att hålla just Tropheus.Att gör man inte precis allt rätt så smäller det och oftast så vet man ju vad man gjort för fel.Så länge allt fungerar som det skall så blir man modigare och modigare och så kanske man provar nått nytt som kanske funkar några veckor för att sen bara smälla till.Att hålla dom flesta arterna av Malawi är liksom inte samma sport(förlåt alla Malawi fans)där man kan i stort sätt kan göra hur man vill och så leker dom ändå.Har själv fått lek på Golden när dom stod i en hink över natten i väntan på att mitt kar silikonades om.
              mvh Stefan

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

Även jag har problem nu!, min vf tropheus katonga grupp har egentligen inte fungerat bra från start (mars) och nu har 2 dött pga svält!, dom jävlarna äter inte!! ursäkta ordvalet men det är väldigt frustrerande och se att de äter så torftigt vad jag en erbjuder-har provat med räkmix, aquatic nature, tropical etc..men till ingen nytta och nu är dom så svaga att dom som är lägst i rang börjar dö ut, tänkte sälja hela gruppen förut men som det nu är så är det naturligtvis inte aktuellt-får se va jag ska göra..ett alternativ är nerspolning i toaletten!
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Prova med att endast mata med OSI-spirulinaflingor(eller dyligt)det funkade för mig när mina matstrejkade.Jag körde bara med räkmix innan och jag hade en del problem med att få nyinköpta grupper att äta men sen jag bytade till OSI-spirulinaflingor har det inte varit några problem.Tycker absolut inte du ska spola ner dom i toan utan prova detta och om du gör det så mata bara på med samma mat hela tiden så kommer dom till sist att äta.
                  mvh Stefan

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

nja ja är tveksam för jag har provat med att konsekvent ge dom ett foder under en period men dom äter helt enkelt inte!, betar lite alger men det ger inte tillräcklig näring, Mina caramba funkar fint och där har det aldrig varit problem, får se vad som händer nu men förmodligen blir det mbunas-som enligt min uppfattning är som tropheus med undantaget att dom är så mycket mycket härdigare.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

Ja,tyvärr så är detta ju baksidan med att hålla Tropheus men försök komma ihåg varför ni från början skaffade just Tropheus.
                      Och jag kan tyvärr inte hålla med dig om att man kan säga att Mbunas är som Tropheus(okej kanske då Demasoni,men dom är ju inte särskilt lättare att hålla eller härdigare)
                      Jag har själv flera sorters Mbunas som jag skulle kunna vara utan men jag skulle inte kunna vara utan någon av mina Tropheus grupper.
                      Så dra er(Ozrik och specmats)tillbaka ett tag och slicka såren och sen på dom igen.
                      mvh Stefan

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Hehe,har inga sår att slicka,jo f`resten ;tog ur en Nkonde hona här om dan som var grå,matvägrande och allmänt loj-förmodligen förstoppad och som går i ett medicin-kar nu.Men blivit dålig av vad!??Har ju sen en tid tillbaka dragit ner på matningen nu när det varit så varmt.Däremot har det varit rätt mkt yngel (spottade i karet) som har ätits upp.Min tanke/undran är om för mkt yngel-snacks kan proppa igen en vuxen troffe.Låter rimligt enligt mig själv,faktiskt! Vad tror ni!?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

Kommentar

• stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

Opps det blev visst lite fel där[]
                          Det skulle varit Fjärilscikliden och specmats som skulle slicka sina sår inte du ozic,sorry
                          mvh Stefan

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

ja har förklarat förut varför ja tycker att mbunas påminner om tropheus, men en fråga till dej stiffe-håller du dina mbunas som tropheus i stora grupper?, det gör jag och då blir det ett annat beteende-sen ska jag naturligtvis inte lägga av me tropheus men den här gruppen är nog den klurigaste tropheus grupp jag nånsin har haft och dom har fått 4 månader på sej och jag vill inte i längden ha mitt akvarium som nått sorts labb-akvarium. Det här är nackdelen med få akvarium för man tappar tålamodet.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Tony: Flagyltabletterna ligger ju på 200-400mg. Jag använde 10ggr akvariets volym...dvs 4000mg fördelat på två dygn vilket gav en dosering på 2000mg per dygn. Jag lade i 10 tabletter allt som allt då jag körde med 400mg.

Denna behandling, plus ett vattenbad med Aquafuran första dagen, gjorde att bukisen försvann...och fiskarna klarade sig.

Kommentar

• stiffe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 953

Jag håller inte mina Mbunas som jag håller Tropheus eftersom det inte har funkat för mig när jag har haft för många i en grupp.Jag har för tillfälligt en grupp Labidochromis Caruleus som jag har 3st hanar och 8st honor.Två av hanarna står uppe i varsin hörna av karet och vågar knappast röra sig när den dominante hanen leker med dom andra honorna,vilket är nästan hela tiden.Och jag tycker knappast att det är som att hålla Tropheus.Dom enda Mbunas förutom Demasoni som jag lyckat med att hålla lite större grupper med var Psedotropheus Acei Nkhata Bay.Men jag tycker ändå att skillnaden är ganska så stor mot vad det gäller att hålla Tropheus.
                                mvh Stefan

Kommentar

Arbetssätt...