Troffetråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

av Orppo:"GÄÄÄSP" Redan! Hehe...Hur som helst så är de tidigare inläggen vesäntliga när det pratas om aggressivitet mellan olika varianter/arter och jag måste medge att jag har "fallit dit" gällande olika erfarenheter där källan ibland har varit hörsägen-och det är lite trist!, jag tror på Empiri-alltså erfarenhet av praktisk handling och det verkar som att det ibland är en brist på det området och som därmed skapar en negativ/positiv "klang" om ditt å datt!.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

Alla troffar är olika. Mina tropheus duboisi är lugnare än mina goldens, och Fredriks dubbar har varit rejäla killers. Det är det som är de roliga med ciklidhobbyn, det finns inga "lagar" om hur det fungerar.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Hur unga/små troffe-yngel törs man släppa tillbaka till föräldra-gruppen?? Det är inte mkt till gömställen i karet,samt det finns fisk i varierande storlek. Fågan bör kanske vara; Hur pass STORA yngel äter tropeus!? Nån som vet??
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

Om du släpper tillbaka yngel på 2½-3 cm så löper du ingen större risk i alla fall. Försök att inte släppa ner dem så att de missuppfattas som mat för då kan det gå illa. Ta av täckglasen och håva runt lite så att gruppen "lägger" sig lite först.

Om det är mycket stora troffar (upp emot 15 cm) så måste du nog vänta lite till.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• RobbanG
            Användare
            • January 2004
            • 563

Jaha, då har även jag fastnat för troffarnas skönhet och fått troffefeber.

Det hela började egentligen med att jag hade börjat tappa akvarieintresset en aning. Fick ha flera akvarier igång med olika fisktyper eftersom intresset växlade i månadsintervaller. Vet inte hur många gånger jag har köpt och sålt fisk det senaste året men aldrig blivit riktigt nöjd. Samtidigt började jag känna att ett akvarium bör vara nog, men med vilka fiskar. I ett par års tid har jag sneglat på troffar, men aldrig slagit till. Anledningen är enkel, priset, man behöver ju ett par st för att de skall fungera.

Men så en dag för lite knappt 2 månader sedan när jag var på jakt efter en kompleterande uppsättning med Malawiarter såg jag en annons på ca 20 st T. Black Kiriza till bra pris. Kort sagt jag slog till även om jag tyckte de var lite väl små, de flesta 2-3 cm men några ganska tilltufsade på ca 1.5 cm, vilka jag inte räknade med skulle överleva. Mina Malawi som jag hade skulle alltså bort, vissa sved det lite i hjärtat att bli av med.. hade haft de lite för länge ca 4 år...Eldstjärten som jag har haft snart 5 år kan jag inte göra mig av med. En sådan tuffing som denna, jag vet ej kön, har jag inte sett maken till. Den har stått ut med det traditionella sällskapsakvariet, CA, SA och Malawi i omgångar. Den är nu 12-13 cm men verkar ha avstannat i växten. Hur som helst så fick Kirizorna dela 500-karet med malawin (och Eldstjärten), bara tills jag blivit av med Malawin. När jag blivit av med en del av malawin så köpte jag 3 Göksynodontis. Mycket häftig och de är mycket aktiva även när det är ljust. Jag kan inte annat än rekommendera dem till andra, även om jag inte vet hur de kommer att påverka Troffarnas lek.

När jag blivit av med alla Malawi tyckte jag det började se ganska tomt ut i karet, samtidigt hade jag gjort en affär och beställt ett större akvarium på 770 liter och hur skulle detta se ut... förmodligen mycket tomt och innehålla mycket bråk. Det vara bara att inleda en ny "fisktur". Det var dock lättare sagt än gjort att hitta Kirizor varför jag tänkte om och började söka något med rött i som kunde kompltera Kirizornas färger, tänkte mig Moliro och Chimba. För bara två veckor sedan så hittade jag en grupp om 11 T. Moori "red" Chimba som snabbt åkte ner i 500-karet.

Så nu går det 16 st T. Black Kiriza (3 av de minsta har gått bort, naturligt urval betrktar jag det som), 11 st T. Moori "red" Chimba, 3 st Synodontis Multipunctatus och 1 st Eldstjärt i 500-karet. Än så länge är jag mycket nöjd och kan inte annat än säga att Troffar (tillsammans med Syndontisarna) är mycket mer..... fascinerande än malawi. Det ska bli intressant att se hur det blir när jag får det nya karet om ett par veckor...
            //Robert

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Va kul att det funkar bra med "mina" chimba!, , nåra av dom lite större hannarna ser ut att bli riktigt snygga.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

nu har mina maswa börjat fightas lite. Jag är lite orolig för att de skall slå ihjäl varandra (inga mobb-offer...än). Eftersom jag vill att de skall klara sig så blir det fler tropheus på Torsdag för att sprida ut aggressionerna. Vilken variant är dock ingenting som är bestämt. Det blir inte maswa och inte ikola, mer kan jag inte säga än =)
                /Jonas

Kommentar

• Gäst

Något som skulle passa in och som finns att få tag på till bra priser är moori bärnsten, eller chilanga mycket kqanon finna finns åxå nu lite runt om. lycka till på jakten.

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Eller kanske Nkonde!?
                    c",)

Kommentar

• jullen
                      Användare
                      • March 2005
                      • 628

Tycker att bärnsten,pemba och moliro hör till de superfina sorterna!

mvh ville
                      mvh ville.

375 L Malawi
                      585 L Malawi
                      54 L Johanniyngel
                      25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Vi får se ikväll, ska iväg och byta bort lite annan fisk och denna killen har rätt mycket tropheus. Det är roligt när man åker iväg med pengar i handen och kommer hem med några påsar fisk =)
                        /Jonas

Kommentar

• jullen
                          Användare
                          • March 2005
                          • 628

Ja du den känslan är fantastisk!

mvh ville
                          mvh ville.

375 L Malawi
                          585 L Malawi
                          54 L Johanniyngel
                          25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Jag börjar bli lite panikslagen, tänk om jag köper någon jätteful troffe av misstag

Jag vet dock att han har lite limespot-varianter inne och några andra lite mer ovanliga
                            /Jonas

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

Jag börjar bli lite panikslagen, tänk om jag köper någon jätteful troffe av misstag
                              Slå då till på Nkonde så slipper du den ångern!
                              c",)

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

jooo...men jag vet inte om han har nkonde.....och om jag ens kan få tag i den till ett bra pris här i skåne

+ att jag helst ska ha fisken i akvariet ikväll
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...