Vita mikroskopiska maskar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • January 2005
    • 36

Vita mikroskopiska maskar.

Hej jag satt nyss och tittade på mitt akvarium då jag la märke till en mängd ytterst små vita maskar som kröp runt på rutan. Även andra SMÅ vita grejer som verkade mera sitta fast vid rutan som en alg men inte grön. De sitter med jämna mellanrum längs hela rutan med maskar lite här och var.
    Vad är det för nått??
    Är det farligt?
    /Shamstar
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Röstar på snäcklarver.

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

Hmmm, om du höjer temperaturen till 50 grader så plocka för tusan ut fiskarna och växterna först. Jag tyckte det framgick dåligt av den där texten. :-)

Kommentar

• Shamstar
          Användare
          • January 2005
          • 36

Jag är inte så väldigt säker att de är dessa plattmaskar, eftersom de stod att de skulle va någon centimeter långa. De som jag har är ca 1mm låga eller mindre och man måste mer eller mindre trycka näsan mot rutan för att märka dem. Men de kan kanske växer till sig om ja matar och sköter dem rätt

Men om vi säger att jag gör den där tempraturhöjningen. När flyttar ut fiskarna, ska jag då lägga dem i helt färskt kranvatten eller det från akvariet? Kan de sprida sig genom vattnet och dyka upp igen om jag häller i lite av det gamla vattnet i akvariet efter temp. höjningen?
          /Shamstar

Kommentar

• Shamstar
            Användare
            • January 2005
            • 36

Jag satt nu och kollade lite närmare på akvariet och la märke till att det rörde sig i sanden. Så jag tog tag i håven och rörde runt och kolla om det var nån sån där mask. Men det jag såg var snäckor.

Saken är att jag inte har haft levande snäckor i akvariet på flera år tack vare mina praktbotior, men nu när jag inte har de mer plus att jag just skaffa mig nya växter så verkar de ha kommigt tillbaka.

Det jag undrar är om det jag har beskrivit tidigare kan vara snäcklarver och inget annat?

Kalle-Maja nämde att de kunde vara det.
            Sätter de sig alltså på rutan?
            /Shamstar

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Japp, de sätter sig på rutan. Ofta ca 50-100 stycken på ett relativt begränsat område (men sprider sig efter ett tag). Jag har haft såna några gånger och antar (men vet inte säkert) att det är snäcklarver. Hursomhelst så överlever dom inte särskilt länge hos mig. Har hela tiden mellan 1-10 snäckor i ett par av mina akvarium och jag har accepterat det. Håller efter snäckorna endast gonom att trycka sönder dom när jag orkar får syn på dom.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Mask försvinner av sig självt om du sköter akvariet och vad det än är så är det inte farligt. Oftast dyker de upp om man matat för mycket. Byt vatten oftare, rota runt lite i gruset och sug upp skiten eller i värsta fall ta upp gruset och skölj det i akvarietempererat vatten (eller lite varmare för att inte frysa om händerna). Är det snäckor så behöver du inte göra ett dugg eftersom att praktbotian gluffsar i sig dem när de blir stora nog.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Shamstar
                  Användare
                  • January 2005
                  • 36

Tack så hemskt mycke för alla svar!!
                  jag var lite orolig ett tag att de var några fiskmördande maskar som skulle förstöra hela min biotop, vilket skulle vara just min tur.

Jätte tack!!!!

MVH/Shamim
                  /Shamstar

Kommentar

Arbetssätt...