matvägrande elefantnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr

    matvägrande elefantnos

    Jag vet att det inte är riktigt rätt forum men nån av er har säkert nån erfaranhet. Vad kan man göra om en fisk, i detta fall elefantnos vägrar äta? Jag har inget extra akvarium så jag kan inte flytta dit den så den får det lite lugnare. Hjälper det handmata? Har testat mygglarver, flingor, discusgranulat, maltabletter, och vego-carno tabletter. Inget fungerar, han bara simmar runt och letar med snabeln medans de andra fiskarna smaskar i sig maten avsedd för honom.
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #2
    Har den ätit maten du gett tidigare? Elefantnosar kan vara mycket kinkiga med maten Är det levande eller frysta mygglarver du testat med? Är det vita eller röda mygglarver? Själv har jag upplevt att levande tubifex kan vara det enda elefantnosar vill äta.

    Vad finns det för övriga fiskar i akvariet?

    Tyvärr är elefantnosar fiskar med mycket speciella krav och de passar inte särskilt bra i sällskapsakvarium. Det är utan tvekan så att de flesta elefantnosar som säljs tynar bort hos den nya ägaren. Många lockas att köpa dem pga deras lustiga utseende utan att veta, och utan att informeras av zoohandlaren, om deras speciella krav.

    Rådet till dig blir alltså: pröva med annat foder! Detta bör vara levande, och sådant som ligger på botten är bäst - tubifex eller röda mygglarver.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • cgr

      #3
      Tack för svaret!
      Jag är medveten om att det är en svår fisk att ha i sällskapsakvarium men just detta exemplar hade visat sig framåt och dessutom lättmatad i affären, där den stortrivdes i ett akvarium med altum skalarer. Dock verkar den inte trivas lika bra med mina odlade skalarer eftersom dessa är mer framåt och roffar åt sig maten i större utsträckning. I affären tyckte elefantis att det var mkt gott äta fodertabletter men nu efter miljöombytet är han helt ointresserad av dessa. Jag har testat med frysta svarta mygglarver. Det är säkert så att levande tubifex är boten mot apatin men jag tror att konkurrensen är för hård i akvariet. Jag får antingen köpa en burk till eller skänka den till någon med större resurser.
      /kristoffer

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ungefär samma som Daniel skriver: Röda mygg ska du testa eftersom att de luktar så mycket men tänk på att de är allergiframkallande. Testa även levande tubifex. Du kan testa med att släcka. Jag har bekanta som köpt elefantnosar utan att få reda på att det är en krävande fisk (flera "barn"-akvarier, affärerna borde ha vägrat att sälja), och dessa har glatt ätit, men inte blivit långlivade för det.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cgr

          #5
          Yes, tror han inte riktigt fixade miljöombytet från affären. Han är omplacerad ensam i ett akvarium med mjuk sand och mkt omvårdnad nu, håll tummarna.

          Kommentar

          • marrydavidson101

            #6
            thanks for sharing this
            varför syns min sajt när man söker på min url bara på google.com o inte .se?

            Kommentar

            Arbetssätt...