Akut snigelnoja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

Akut snigelnoja

Var på väg att hälla i ett par liter grus för att dämpa vattenströmmen vid frontrutan i mitt malawikar, där sanden inte vill ligga kvar, men jag hejdade mig. Jag har en våldsam respekt för sniglar och det finns en del snigelskal i gruset.

Jag känner mig inte ens säker på att allt är dött, trots att gruset har stått ute i kylan hela vintern. För gruset hade frusit eftersom det inte var torrt. Det påstås att de inte inte klarar torka, men hur är det egentligen med äggen. Äggen är ju en viktig spridningskälla när växter transporteras. Men kyla spränger till och med ägg och då borde problemet vara ur världen. Resonerar jag rätt eller gjorde jag rätt då jag inte hivade i gruset?

Anders
  • LadyTiera

koka den så är du säker

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Varför är du så rädd för sniglar? Oftast gör de inget ont i akvariet. En del varianter kan till och med vara nyttiga.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Kid
        Användare
        • March 2004
        • 256

Sniglar och dess ägg kan vara kluriga. Enligt mig överlever de allt! De kommer förmodligen att vara de sista varelserna på planeten!

Tycker som Daniel. I mitt malawi (mbuna) kar brukar inte sniglarna överleva särskilt länge. Gott tycker fiskarna!

mvh
        /Kid

Kommentar

• anfall
          Användare
          • November 2004
          • 139

Du har nog rätt Daniel. De är rätt så harmlösa. Det är nog min erfarenhet också och det var därför jag skrev snigelnoja när jag startade tråden. Fånigt eller inte, jag vill inte ha sniglar i mina akvarier och ägg är inte att leka med.

Mitt snigelsmittade grus kommer från ett kar med mellanamerikaner. Jag såg aldrig om saijkorna och blåcikliderna käkade sniglarna, som naturligtvis kom med växter från affären. Praktbotian är ju storkonsument vet jag, men hur är det med Ahli, Golden och Aulonocara-arterna? Käkar de sniglar? I så fall får jag väl gå i terapi och försöka ändra min inställning.

Kommentar

• cgr

skaffa kulfisk

Kommentar

Arbetssätt...