Hej! Är lite nybörjare här, har en tank på 220L. Men det jag undrar är ni som har lagt upp bilder här, vad har ni för sand i (de flesta har väldigt vit sand). Jag har sjösand nu. Fördelar/nackdelar? Sen är det många som byggt upp fina stenrös, tips o tricks runt det? Mina firrar gräver som idioter... Sen min sista fråga är ang. belysning. Nästan alla har helt klarblå fina akvarium här... Mitt ser ut som ett helt vanligt... Hemlighet?
malawiinredning!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej! Är lite nybörjare här, har en tank på 220L. Men det jag undrar är ni som har lagt upp bilder här, vad har ni för sand i (de flesta har väldigt vit sand). Jag har sjösand nu. Fördelar/nackdelar? Sen är det många som byggt upp fina stenrös, tips o tricks runt det? Mina firrar gräver som idioter... Sen min sista fråga är ang. belysning. Nästan alla har helt klarblå fina akvarium här... Mitt ser ut som ett helt vanligt... Hemlighet?
Sanden många, däribland jag själv, använder är biltemas blästersand som är en väldigt finkornig sand på 0.1-0.9 mm. Den är rätt ljus och fin men framförallt billig Annars är det råda som också är populärt.
Vet inte hur grov din sand är men r den något sådär litet så är det bra då precis som du säger så gräver malawi en hel del, vilket tillhör deras natur.
När det gäller stenrösen är det endast fantasin som sätter gränser. Tänk dock på att ha antingen frigolit eller liggunderlag under sanden så inte det blir någon belastning på glaset om en sten skulle rasa. 220 liter vatten på golvet är nog inget du är sådär jätteintresserad av...
Lysrören är helt boroende på hur mycket växter du har och då du har malawi så gissar jag att du inte har sådär jättemycket växter och därför inte behhöver ett växtanpassat lysrör utan det är en smaksak vilket rör man vill ha sen. Finns massa olika som ger olika ljus. Jag har grolux som framhäver det röda i mitt kar men vilket det är som ger det där blå låter jag någon annan svara på. -
De lysrör som ger riktigt ljust, nästan blåaktigt ljus är t.ex. power-glo.
(Ett billigare alternativ är Aquastar Sylvania).Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)Kommentar
-
Skall du mixa två rör tycker jag du skall mixa powerglow med grolux, blir välldigt snyggt. Skall du bara andvända en sort skulle jag köpt aquarelle. Påminner om powerglow men lite varmare ljus. Köp inte aquastar, alldeles för kallt blått ljus, inte fint..... Deelay här på forumet kan ge dig tipps om en sand som han blandat ihop, den är väldigt snygg o naturlig. Blandning av korallsand och en sand ifrån en svensk sjö. minns ej namnet. Biltemas sand ser kanske ganska narurlig ut om man jämför med sanden ifrån sjön men är den snygg? svar nej enligt mej.Senast redigerad av Mattias777; 29 December 2007, 18:59.Kommentar
-
Vad gäller lysrör är det som sagt en smaksak. Själv gillar jag det kalla blåa ljuset från power-glo samt aquastar (bryr mig inte om jag behöver byta ut de få växter jag har med några månaders mellanrum).
Ett tillägg vad gäller korallsand och det är att det brukar vara ganska vasst vilket inte är så bra om man har malar.
Min favoritsand för tillfället är biltemasand blandat med lite grövre råda.Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)Kommentar
-
Kolla in den här länken.
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
[QUOTE=Mattias777;715432]Deelay här på forumet kan ge dig tipps om en sand som han blandat ihop, den är väldigt snygg o naturlig. Blandning av korallsand och en sand ifrån en svensk sjö. minns ej namnet.Kommentar
-
tack alla!!
Tack alla!!! Ni får gärna fortsätta dela med er av tips o sånt jag inte går på alla nitar!!! Vi ska sätta igång efter helgerna med at bygga egen BTN!!! Men en lite fråga appropa botten material!!! Är det mer jobb med sand än sten som jag har nu?? Fördelar-nackdelar!!! hur rengör man bäst sand??540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Det är mest en smaksak när det kommer till finkornigt bottenmaterial eller grovkornigt (sten). Eventuellt beror det på akvarieinvånarna och vad de helst vill ha.
Som jag ser det...
Fördelen/nackdelen med finkornigt är att allt smuts/skit lägger sig på sanden så den syns och det är lätt att ta bort. (Man får oftast med sig lite sand om man suger upp skräpet på botten.)
Fördelen/nackdelen med grovkornigt är att allt smuts/skit inte lägger sig på gruset, utan blandas fint ner i det.
Kräver fiskarna eller malarna något speciellt? Annars tycker jag att du ska välja det du gillar bäst.
Om du menar rengöring innan du har det i karet så är det sgs ingen skillnad. Det bästa är att hälla en del i en hink, fylla med vatten, röra runt, hälla ut vattnet, fylla på vatten, osv tills du tycker det är rent. Vissa rengör noga, vissa inte alls.
Om du menar rengöring medans karet är igång så är det ingen skillnad. Du behöver bara vara lite mer försiktig om du har finkornig sand så du inte suger upp det.
(Själv gillar jag ganska fin sand.)Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)Kommentar
-
tack!
Det var precis det jag menade!!! Thanks
Det är mest en smaksak när det kommer till finkornigt bottenmaterial eller grovkornigt (sten). Eventuellt beror det på akvarieinvånarna och vad de helst vill ha.
Som jag ser det...
Fördelen/nackdelen med finkornigt är att allt smuts/skit lägger sig på sanden så den syns och det är lätt att ta bort. (Man får oftast med sig lite sand om man suger upp skräpet på botten.)
Fördelen/nackdelen med grovkornigt är att allt smuts/skit inte lägger sig på gruset, utan blandas fint ner i det.
Kräver fiskarna eller malarna något speciellt? Annars tycker jag att du ska välja det du gillar bäst.
Om du menar rengöring innan du har det i karet så är det sgs ingen skillnad. Det bästa är att hälla en del i en hink, fylla med vatten, röra runt, hälla ut vattnet, fylla på vatten, osv tills du tycker det är rent. Vissa rengör noga, vissa inte alls.
Om du menar rengöring medans karet är igång så är det ingen skillnad. Du behöver bara vara lite mer försiktig om du har finkornig sand så du inte suger upp det.
(Själv gillar jag ganska fin sand.)540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Jag kör en blandning 50/50 Råda sand och Biltemas grövre blästersand för att få ett bredare spektrum! Undvik den finkorniga som lät dras med in i filterkammare och pumpar vilket orsakar slitage..
Jag själv gillar sandbotten då inget skräp kan tränga igenom och den är därför alltid ren, det fiskarna ger ifrån sig sugs snabbt upp utav pumparna i filtermodulerna, en pump ska pumpa åtminstonde 3ggr akvariets volym i ditt fall skulle jag köra ett pumphuvud på åtminstånde 750L/tim beroende på vilka ciklider du väljer ända upp till 1000L/tim
Ska du själv bygga bakgrunder finns det ju lite info att söka på forumet och tips på vad du behöver. Letar du inspiration kan denna tråd vara något?
Här kommer ialf mitt senaste bygge ett 375L som jag målade svart bakgrund på och fyllde upp med (OBS) begagnade Moduler vilket inte behöver bli så snorigt dyrt om man kan rengöra dem ordentligt. körde vanlig råda och vart jätte nöjd. Pumpen kör 3800L tim i modul H och jag har försökt få en riktig klippkust linje =) Hoppas du
Tråden är över 2år gammal och På de bilderna har jag bara Råda sand i karen, vilket blir mörkare än om du inte blandar ut med Bläster och det ser enformigare ut med.
Här har du också en bild på 50/50 blandningen
Vad det gäller lysrör så kör jag själv med Power-Glo det tar fram Blå men också röda färger, jämfört med Aquastar Sylvania och Phillips Aquarelle som mest tar fram blåa färger.4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
Aquarelle tar väl fram mest röda toner...så fungerar iallafall mina Aquarelle. Det är dock ett brett spektra på det lysröret så man får lite av varje med Aquarelle. Jag har spetsat det blåa med Power Glo och genom detta så får jag ett klart ljus...vilket kan ses på bilderna i denna tråd:
I det karet har jag ett Power Glo längst fram samt två stycken Aquarelle bakåt. I sista platsen längst bak har jag inget rör alls...
Klicka på "720L Malawi akvarium" i min signatur.Kommentar
-
Aquarelle tar väl fram mest röda toner...så fungerar iallafall mina Aquarelle. Det är dock ett brett spektra på det lysröret så man får lite av varje med Aquarelle. Jag har spetsat det blåa med Power Glo och genom detta så får jag ett klart ljus...vilket kan ses på bilderna i denna tråd:
I det karet har jag ett Power Glo längst fram samt två stycken Aquarelle bakåt. I sista platsen längst bak har jag inget rör alls...
Klicka på "720L Malawi akvarium" i min signatur.
Så här ska det stå!
Vad det gäller lysrör så kör jag själv med Power-Glo det tar fram Blå men också röda färger, jämfört med Aquastar Sylvania och Phillips Aquarelle som mest tar fram röda färger men även blått.4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
oki!!! tack alla... en liten fråga till...
Ni som har frigolit på botten... lägger ni bara sand o sten över eller silikonerar ni fast den oxå??? Jag kör med liggundelag i nu... inte samma flykraft!!!540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Om du använder frigolit blir du tvungen att silikona fast den. Annars flyter den upp..........To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
Kommentar