Växer det maskar i burken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • January 2005
    • 25

    Växer det maskar i burken?

    Hej
    Har ett flertal gånger sett små levande maskar i ett av mina kar.
    Akvariet är en survattensburk med ph ca 5.5 vildvuxen med växter och endast ett lekpar av gäddciklider. Maskarna är ca 4mm långa och mycket tunna. .Vad är det för små djur? någon som haft något liknande? Är det ofarligt kan de lika gärna vara där då det är lite extra föda ibland, men man undrar ju om det börjar växa maskar i karet

    //D
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Jag har liknande maskar i ett odlingskar. Verkar vara totalt harmlösa, om det inte gäller att kalasa på rom från frilekande arter. Har för mig jag hört namnet på dem, samt att de egentligen existerar i alla kar - mer eller mindre. No worry är mitt stalltips.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      De kommer och går verkar det som. Jag har aldrig bytt mig om att göra något åt dem, och hittils har jag inte sett några nackdelar med dem. Förmodar att yngel gärna äter dem när de kommer åt.
      Tony Englund

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #4
        Sådana maskar kan vara ett tecken på att man övermatar. Se t ex:

        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5


          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Fyra typer av "små vita maskar" är vanliga i akvarier: plattmaskar ("planarier"), ringmaskar (oligochaeter, "tubifex"), rundmaskar/nematoder och fjädermygglarver/chironomider.
            De första tre kommer normalt in med växter, och är i normalfallen så små och försiktiga att man inte ser dem utan att söka ordentligt efter dem - t.ex. genom att sitta med en ficklampa och lysa på glaset där det ligger an mot sten eller växter. Vissa arter blir dock över centimetern stora.
            Fjädermygglarver kan man få genom att det helt enkelt flyger in fjädermygg-honor och lägger ägg i akvarierna. Normalt sett rör det sig om cirka centimetern stora larver som kryper omkring i algmattor, och man brukar kunna se dem på glaset. Det finns dock vissa arter som äter sig in i växter, eller bygger små slem-rör som de sitter i och filtrerar vatten. Kan man se ett huvud på masken, rör det sig om fjädermygglarver - inga av de andra har huvud.

            Alla dessa smådjur har det gemensamt att de är helt ofarliga för fisk.

            Akvarier med växter som varit igång ett längre tag har i stort sett alltid åtminstone nån av dessa typer av djur, ofta flera. Övermatning kan göra att man får massförekomster av framförallt små ringmaskar och plattmaskar.

            Kommentar

            • dedlander
              Användare
              • January 2005
              • 25

              #7
              Att karet skulle vara övermatat, känner jag mig tveksam till. De sista 3 semesterveckorna fick fiskarna bara mat 3ggr. Nitrit har jag alldrig kunnat uppmäta i burken någonsin. däremot är det kanske lite för lite vattenrörelse som någon skrev, om detta nu kan påverka.


              Tackar för svaren//D

              Kommentar

              Arbetssätt...