könsskillnad petricola

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

könsskillnad petricola

Jag har två st Synodontis Petricola i mitt blandtanganyikakar. De har en tendens att stöka en del tillsammans i en särskild grotta och jag har börjat fundera på om det möjligen kan vara så att det kan vara ett par.

Är det någon som vet hur man enklast ser skillnad på könen på petricolan? Jag har sett en del artiklar om odling av petricolan och det hade varit väldigt kul att försöka!
    /Mikael
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

www.planetcatfish.com finns en artikel,fina bilder på hane o hona...men den kanske du har kollat.

Kommentar

• mikro
      Användare
      • November 2002
      • 666

Jo, jag har sett att där är några bilder men jag har inte hittat några bra bilder. De jag har sett har så låg kvalitet så man knappt kan se något : (

Artikeln har jag kollat in och blivit lite inspirerad av dock!
      /Mikael

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

Kollade vi samma då,den där med en kruka o nått nät?Honan verkade fylligare som brukligt,sen så tyckte jag hanens ryggfena skilde sig något,var inte hanen ljusare också?...men jag iddes inte läsa texten,så det kanske inte är helt lätt.Faktum är ju att man lurar sig på mången ciklidarter också..så det bästa som vanligt är kanske att köpa en grupp 5-8(men hur billigt är det)

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Mina S. petricola leker regelbundet, senast igår kväll satt jag och studerade deras lek. Tyvärr blir äggen oftast uppätna av cikilder. Ibland sugs några ägg in bakom btn-bakgrunden eller in i ytterfilterna och kläcks där. Av den orsaken har jag börjat regöra mina ytterfilter, ibland belönas det med några petricola-yngel.
          Hos mina S. petricola är det en tydlig storleksskillnad mellan könen, honorna är störst.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• mikro
            Användare
            • November 2002
            • 666

Leker de ute över öppen sand eller inne i grottor? I de artiklarna jag sett har de oftast använt en lerkruka eller något liknande som de lekt i, men i alla videoklipp jag sett har det varit ute i akvariet.

Jag tror att mina är ganska jämnstora men jag vet inte om de är fullvuxna heller, de är runt 6 cm skulle jag tro. Ifall de var samma kön hade de fortfarande simmat tillsammans och legat i samma grotta eller är det mer aggressivitet då?
            /Mikael

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Det finns inga grottor i karet. Dom brukar leka mot bakgrunden eller över en hög med småsten.

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Jag måste göra er alla besvikna med att ni inte har S.Petricola,om
                de inte enbart "Gök-leker". Det finns en bl.a. en S.Multipunktatus -variant ,som ofta förväxlas med S.Petricolan. Jag och två Danska vänner köpte "rent" på en sändning vildfångade i Tyskland för två år sedan. Jag har ännu inte haft några "värd-djur",så jag har ännu inte haft lek på dem.Men Danskarna odlar dem framgångsrikt på C.Moori(framgångs rikt..-man kan aldrig stor odla dessa malar.)
                Hälsn. Patrik

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Annars är det ganska lätt att se skillnad på petricola och multipunctatus om man tittar på fenorna. Petricola har svarta fenor med vitt i framkant. Jag ska se om jag lyckas ta en bild på mina, dom påminner mycket om den på denna bild men lite mörkare kroppsfärg:

Menar du att petricola skulle vara "göklekare"?

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

coolt!Mrfish...du menar alltså att planetcatfish har tatt in en felaktig artikel?Så det som visas är nån sort multipunctatus variant ellr rent av en Sp?

Kommentar

• mikro
                      Användare
                      • November 2002
                      • 666

Hur menar du nu? jag har aldrig läst någonstans där de påstått att petricolan skulle vara annat än en romspridare och i enstaka fall gökleka. Däremot så verkar en hel del förväxla dom på andra hållet och kalla multipunctatusen för petricola ...

finns det alltså romspridande multipunctatusar också eller?
                      /Mikael

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • November 2004
                        • 572

glor i en bok just..där påstås det att bägge är coco lekare..inget annat...hmm

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Mina går tillsammans med en grupp C. moorii och jag har aldrig fått några Synodontis-yngel i deras kullar. Jag förstår inte riktigt hur du menar Patrik, multipunctatus är ju en dokumenterad "göklekare".

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Så här står det om S. petricolas fortplantning på fishbase: Open water/substratum egg scatterers

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

Oj,Oj..Vilken feedback Ok ! Mina herrar.. Först börja att tänka logiskt(jag sa bl.a. Multipunctatus..)Om någon har fått lek utan
                              "cuckoo"-metod, så är det snarare Multipunctatusen,som "spökar"
                              (Det står i bl.a. Aquarium Atlas att bägge är Göklekare). Men det finns en viktigare orsak till att jag är säker på att det(möjligtvis)måste vara tvärtom.
                              Nämnligen att om man beskådar importlistor,så finns det mer sällan Petricolor.Och de kostar alltid minst tregånger priset mot en Multipunctatus. Det skulle givetvis också kunna betyda att Petricolan är tre gånger svårare att odla och ovanligare i sjön. Men då skulle iof inte priserna på odlade påverkas,och dess närvaro på "stocklistorna"( än att de skulle vara betydligt mer svårodlade)Danskarna har bägge sorterna och gökleker bägge.
                              Så att jag blir förbryllad att somliga odlar t.ex Petricola utan gökmetod,kan ni kanske förstå....
                              Att jag sedan har tre par ,varav,honorna är ständigt rommstinna i två år,utan lek ,får mej i sånna fall att skämmas !
                              Hälsn. Patrik
                              Tillägg : Jag måste nämna att jag,nyligen, i brist på lämpliga värddjur Slängde i en grupp mycket lekvilliga "Accei". Jag märkte
                              sedan att b8ukarna var mindre "sprängfyllda" på Petricolan därefter.
                              Men några baby Petricolor har inte dykt upp och Accei´in har slutat att leka...Hur tolkar man detta ??

Kommentar

Arbetssätt...