Abborrar i akvarium!!!???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Abborrar i akvarium!!!???

Är det någon som har lite erfarenhet om det här som denna kan dela med sig. Hur funkar det? Vilket vatten? Storlek på akvariet?
    Mvh
    Robin
  • Emil Martinsson
    Användare
    • November 2003
    • 167

Det svåra är temperaturen. Abborrar vill ha kallare vatten för att trivas. Har hört att man kan dra vatten i en slinga genom ett kylskåp. Kolla vattenvärdena i den sjö du tänkt ta dom. Själv har jag provat Ruda. Rudorna åt redan efter ett par dagar vanligt flingfoder och hölls i ett 220l kar med en temperatur på ca 26 grader. Rudor är dock mycket härdigare än Abborre. Värt ett försök dock, återkom gärna med resultat om du antar utmaningen.
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

citat:Ursprungligen skickat av robin

Är det någon som har lite erfarenhet om det här som denna kan dela med sig. Hur funkar det? Vilket vatten? Storlek på akvariet?
      De är lätthållna - det är trots allt en av sveriges mest spridda och tåliga fiskar. De behöver inte jättekallt vatten heller, vanlig akvarietemperatur funkar bra, fast om de inte får gå kallt på vintern kommer de troligen aldrig att leka. De trivs i de flesta sorters vatten, från flytande kalksten till svartvatten, bara det är rent och syrerikt. De är svagt stimmande, dvs man kan gott ha en liten grupp om 5 eller så, då känner de sig tryggare. Precis som de flesta vildfångade fiskar kan de vara knepiga att få att börja äta, men när de väl kommer igång är de enorma matvrak som entusiastiskt glufsar i sig precis allt man ger dem. De har fler & intressantare beteenden än man kanske tänker sig, också, och blir väldigt tama.

Problemet med dem är att de växer fort och blir stora. Dessutom är de både glupska och aktiva fiskar. Jag tror inte jag skulle försöka hålla abborrar "för gott" i ett akvarie mindre än 400 liter, helst större, och med bra filtrering.
      Fast det är klart, man kan ju alltid släppa tillbaks dem där man tog dem när de börjar bli för stora.

Ett alternativ jag brukar slå ett slag för är abborrens närmaste släkting, gärsen. Den är hyfsat snygg, och är mycket mindre, inte lika rovgirig, och mycket mindre aktiv än abborre, så den klarar sig med mindre utrymme.

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Mike, hur är din erfarenhet angående hur aborren möblerar om i karet?

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

citate behöver inte jättekallt vatten heller, vanlig akvarietemperatur funkar bra, fast om de inte får gå kallt på vintern kommer de troligen aldrig att leka.
          Hur menar du? Har du fått abborren att leka i akvarium?
          Jag tror inte det går att få tag på gärs så lätt i Dättern (Södraste delen av Vänern)
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Ted
            Användare
            • November 2003
            • 157

Jag har hållt aborrar i ett 240 liters akvarium med mört och kräftor.. provade både små abborrar på 5cm = uppätna av kräftorna. Lite större abborrar på 12cm vilket fungerade bra..
            Jag matade dem med småfisk som jag fångade i sänkhåv men när de ätit så gick det en timme sen spydde de upp maten och åt igen vilket resulterade i vattenbyte om men skulle ha nån sikt i akvariumet.
            Jag tröttnade rätt snart..

En fisk jag vill rekommendera är gädda om man kan få tag på nån i 4 cm storlek. Hade en som jag matade med olika tetror. När gäddan efter några månader växt till 15cm släppte jag ut den i mälaren.

Mitt akvarium hade jag stod i källaren så det var alltid en 17-18 grader.

/Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Blir det inte dyrt om man ska mata med tetror. jag menar´, de kostar ju en 8 kr st?
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Mike, hur är din erfarenhet angående hur aborren möblerar om i karet?
                Vad jag minns möblerade den inte alls. Den håller mest till i mellersta vattenlagret i akvariet, gräver inte, och den äter inte heller växter (vilket mört kan göra, f.ö.).

Robin: nej, mina lekte inte, jag höll dem varmt på vintern eftersom de gick med mina vanliga akvariefiskar (som de så småningom mestadels åt upp).

Jag är f.ö. helt säker på att ni har massor av gärs i dättern; den är dock inte riktigt lika vanlig och lite knepigare att fånga än abborre, så man ser den inte lika ofta. Den kan också tänkas gå under nåt regionalt namn, typ snorgärs, stensutare etc. Så här ser iaf djuret ifråga ut:

Själv har jag mest fått gärs vid bottenmete på djupare bottnar, samt i nät. Har nån tips på bra sätt att fånga gärs tas det gärna emot, jag skulle gärna ha ett par stycken i akvarium igen.

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Oki ska prata med svärfarfar. han är yrkesfiskare i dättern.
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• Ted
                    Användare
                    • November 2003
                    • 157

Robin: extra knäckade lite på en akvarieaffär fick neon till inköpspris så det blev lite billigare..

Annars går det väldigt bra attt fånga småfisk i sänkåv i hammnar o dyl. Där brukar det finnas massor av mört,löja,abborrar i 2cm storlek det är rätt bra foderfisk..och billigt =)

Gärs brukar gå bra att fånga vid från bryggor på badstränder, jag har ofta fått "snorgärs" när man metat abborre med daggmask.
                    /Ted

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Snorgärs fångar man enklast på vintern, mha microbalans eller Mormyhska med maggot på, problemet blir väl tillvänjningen
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ted
                        Användare
                        • November 2003
                        • 157

Om man luktar på gärsen luktar de sån där inlagd gurka kanske ättika det är sant jag lovar!!
                        /Ted

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Ted

Om man luktar på gärsen luktar de sån där inlagd gurka kanske ättika det är sant jag lovar!!
                          Du tänker inte på Nors?

Den är känd för sin starka gurk-lukt.

Skulle också vara kul att prova i akvarium, men den är nog svår iom att den är planktonisk och vandrar (och, som alla laxfiskar, gärna hoppar).

Kommentar

• Ted
                            Användare
                            • November 2003
                            • 157

Mike Noren: My misstake visst gör jag det minns att jag fick en på pimpel som lukta så...
                            /Ted

Kommentar

• Durin

Ett annat tips är ruda. Den fisken är hur tålig som helst. Sen blir den ju inte lika stor och elak som en abborre heller, vilket är bra om man inte har så stora akvarium.

Kommentar

Arbetssätt...