Katastrof och undergång.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • April 2006
    • 198

    #31
    Ursprungligen postat av Olorin
    Okänt, men det rann inte på sidorna sa min fru. Så antagligenfrån någon fog på undersidan.
    töm karet skär bort gamla fogar...tvätta med aceton..fyll med nya fogar...go for it!!..vad vet jag??

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #32
      Ursprungligen postat av larsa
      töm karet skär bort gamla fogar...tvätta med aceton..fyll med nya fogar...go for it!!..vad vet jag??
      Ja, det är väl planen hos de tre som visat intresse för karet. Det är nog inte så svårt om man är händig och tålmodig kanske.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #33
        Ursprungligen postat av Olorin
        Hängde i luften? Inte en millimeter hängde i luften, det stod på en enda helt jämn slät skiva. Diffust. Ja det är det för jag köpte det själv för knappt 2 år sedan och han sa att det var fem sex sju år gammal och köpt Kalmar. Han visst inte fabrikat, men Endymion svär på att det ser ut som Imazo. Känns som det kvittar nu. Får se om nån har lust att köpa och laga det eller om jag ska riva ut modulerna och sälja dem löst och dumpa karet på tippen.
        Okej
        hur såg det ut under ramen i mitten under
        vad bar upp bottenglaset
        hade du något mjukt som var 5mm ??
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #34
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Okej
          hur såg det ut under ramen i mitten under
          vad bar upp bottenglaset
          hade du något mjukt som var 5mm ??
          Inte ett dyft. Men det verkar som sagt inte vara där problemet var.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #35
            [QUOTE=Olorin;775993]Hängde i luften? Inte en millimeter hängde i luften, det stod på en enda helt jämn slät skiva.
            -----------------------------------------------------------
            då stämmer inte detta ?
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              #36
              [QUOTE=cf.akvarielagret;776240]
              Ursprungligen postat av Olorin
              Hängde i luften? Inte en millimeter hängde i luften, det stod på en enda helt jämn slät skiva.
              -----------------------------------------------------------
              då stämmer inte detta ?
              Det är ju intressant det där att du säger att man ska fylla upp mellan glaset och ramen med nåt. Första gången jag stöter på det. Det låter ju helt rimligt, men som sagt inget jag känt till. Så vad jag menade var att inte en gnutta av ramen stod i luften eller ojämnt.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #37
                [QUOTE=Olorin;776244]
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

                Det är ju intressant det där att du säger att man ska fylla upp mellan glaset och ramen med nåt. Första gången jag stöter på det. Det låter ju helt rimligt, men som sagt inget jag känt till. Så vad jag menade var att inte en gnutta av ramen stod i luften eller ojämnt.
                Jag har lagt typ liggunderlag mellan spånplattan och glaset som ej ligger på aluramen
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  [QUOTE=Rickard;776252]
                  Ursprungligen postat av Olorin

                  Jag har lagt typ liggunderlag mellan spånplattan och glaset som ej ligger på aluramen
                  Då skapade du troligen ett tryck mot bottenglaset. Ska man lägga liggeunderlag/frigolit på spånplatta så ska det täcka hela akvarieytan inkl aluram...annars kan det skapa tryck på fogarna med den effekten att de kan ge med sig.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    #39
                    [QUOTE=Olorin;776244]
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

                    Det är ju intressant det där att du säger att man ska fylla upp mellan glaset och ramen med nåt. Första gången jag stöter på det. Det låter ju helt rimligt, men som sagt inget jag känt till. Så vad jag menade var att inte en gnutta av ramen stod i luften eller ojämnt.
                    har läst det förut, har för mej läste hos en tillverkare som noga förespråkar nått underlag under bottenglaset på ramakvarier
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #40
                      Om ni slutar citera inlägg som börjar [quote=abcdef;123456] så blir det enklare att veta vem som citeras.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Jag trodde regeln om att annonsering i forumet gällde fortfarande, men jag kan ha fel.
                        Jo det gäller men samtidigt måste man ju kunna säga att man lägger ner och säljer allt.

                        Men du har helt rätt i att man egentligen inte får skriva det som Olorin skriver, men just i detta fallet ser iallafall jag mellan fingrarna, men uppmanar alla att sluta diskuttera försäljning. Detta får ske via PM samt på köp och sälj.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

                          #42
                          Mycket tråkigt för dig, och maximal otur när du fått lite nystartskänsla samt fixat vardagsrummet precis...

                          Var helt säker på att jag hade nått återvändsgränd med denna hobby när frun ringde och sa att det läckte från mitt 720... men för min del var det en trasa som hängde över kanten. Men ett tag kändes det tungt och undergången nära...

                          Tråkigt att sluta med en hobby på grund av haveri och inte för att man tröttnat på det. Men det är bara att börja med en annan hobby... vad sägs om Hi-Fi där kan man lätt göra av med 4-5000 kr på en signalkabel elller som de högtalarkablarna jag hade förrut som kostade 30 000 kr... helt galet och då har vi inte ens pratat om apparaterna...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #43
                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Mycket tråkigt för dig, och maximal otur när du fått lite nystartskänsla samt fixat vardagsrummet precis...

                            Var helt säker på att jag hade nått återvändsgränd med denna hobby när frun ringde och sa att det läckte från mitt 720... men för min del var det en trasa som hängde över kanten. Men ett tag kändes det tungt och undergången nära...

                            Tråkigt att sluta med en hobby på grund av haveri och inte för att man tröttnat på det. Men det är bara att börja med en annan hobby... vad sägs om Hi-Fi där kan man lätt göra av med 4-5000 kr på en signalkabel elller som de högtalarkablarna jag hade förrut som kostade 30 000 kr... helt galet och då har vi inte ens pratat om apparaterna...
                            Intressant att du nämner det för det här haveriet har fått min fru att inse att det faktiskt inte är så dumt med hemmabio. Visserligen dyra inköp, men helt ofarligt för huset. Så pengarna lär flyttas om till köp av ny projektor eller nåt kanske. Man kan inte ta en pojke ur en man!
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

                              #44
                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Intressant att du nämner det för det här haveriet har fått min fru att inse att det faktiskt inte är så dumt med hemmabio. Visserligen dyra inköp, men helt ofarligt för huset. Så pengarna lär flyttas om till köp av ny projektor eller nåt kanske. Man kan inte ta en pojke ur en man!
                              Jag har akvarium, min fru har hemmabio. Båda kan njuta av varandras hobby.

                              Hemabio behöver inte vara så vansinnigt dyrt. Vår projektor gick på 5200 och vi kopplade den till vår "vanliga" stereo. Vi kompletterade med en ny DVD a 500 kr och en stärkare på Blocket. Man får mycket HiFi för 500 på Blocket.

                              mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • January 2008
                                • 809

                                #45
                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Intressant att du nämner det för det här haveriet har fått min fru att inse att det faktiskt inte är så dumt med hemmabio. Visserligen dyra inköp, men helt ofarligt för huset. Så pengarna lär flyttas om till köp av ny projektor eller nåt kanske. Man kan inte ta en pojke ur en man!
                                Nä, det stämmer... kan vara skönt att byta hobby ibland. Jag trivs riktigt bra med akvariehobbyn efter att hållt på med Hi-Fi i 15-20 år varav arbetat med det i 10... får se när jag får återfall igen...

                                Men sitter med ganska trevliga grejor så det lär ta ett tag till jag behöver uppgradera... har dock inte plats för projektor i dags läge men någon gång skall jag bygga mig ett riktigt hemmabiorum dedikerat till endast hemmabio!

                                får rekommendera minhembio.com... mitt alias där är PEF
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...