Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik.
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 "
Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran, bara olika säljteknik. Dammfisk eller akvariefisk=pris därefter.
Flagyl, octozin samma verksamma ämne, metronidazol. Flagyl via veterinär, octozin i zoohandel=priser varierar.
Bästa medicinering är båda samtidigt! Du märker skillnad efter bara en halv dag. Däremot är det inte säkert att du blir av med problemet med bara ett av dem. Faktum är man än idag inte kan konstatera varför! man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.
Medicinerna ovan är verksamma på olika områden, tänk på det. Också en anledning till att du kan medicinera båda samtidigt och på så sätt eliminera, vad nu problemet månde vara.
Detta är kluriga fiskar vi har att göra med. Jag har hållt på med dem i över 30 år och har fortfarande inte blivit klok på dem.
Jag matar mina bland annat med röda mygglarver och när jag säger det till Kent i Nol står han och kliar sig i huvudet (många andra med han). Saken är den att mår fisken bara bra som utgångspunkt, kan du mata fisken med vad du vill i princip. MEN, gör den inte det, då är den otroligt känslig och det är här vi måste förstå den bättre.
Mvh
Mikael Öster
Jag lyfter fram detta inlägg för detta var det bästa råd jag någonsin fått som akvarist. Får du problem med bukvattensot så prova med full dos Aquafuran och Flagyl. Det har fungerat till 100 % hitills. Nuförtiden har jag alltid båda sorterna hemma och märker jag att troffarna blir hängiga, inte äter eller står och hostar, så ger jag ett bad om det rör sig om en fisk, eller medicinerar hela burken om det rör sig om fler.
Tack Mikael för det rådet. / Perikles " Troffetråden 2006 "
-------------------------------------------------------------------------------
Flagyldosering
Flagyl 400mg tabletter.Finns i 100 förpackning. Recept utskrives av veterinär.
Ingen mat under de 5-6 första dagarna.(egen erfarenhet)
Byt först så mkt.vatten som dina fiskar tål.
Dosera därefter 1 tablett/50L vatten tex. för ett 720L så går det åt 14-15 tabletter.(Filtrerna kan/skall vara igång).
Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mkt.vatten dina fiskar tål.
Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.
Nytt vattenbyte och halv dos tabletter,sedan är det bara att köra som vanligt.
Nifurpirinol
Dosering beroende vilket fabrikat man köper. Ex Nedan JBL FuraPond ( som jag själv anv ) 1 tabl / 175 L . Vid svåra fall 1 tabl / 125 L .
Man kan även intensivbada. 1 tabl i ett kärl på 10-15 L i 30 min.
Tänk på att Nifurpirinol dödar nyttobakterier .
Prisexempel feb 2007 lokal butik :
Flagyl 30 tabl 110 kr + recept ca 60 kr
Auqafuran ( Nifurpirinol ) räcker till 1000 L 461 kr
JBL FuraPond ( Nifurpirinol ) till Koikarp 24 tabl räcker 4200 L 196 kr
Mvh Göran
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 "
Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran, bara olika säljteknik. Dammfisk eller akvariefisk=pris därefter.
Flagyl, octozin samma verksamma ämne, metronidazol. Flagyl via veterinär, octozin i zoohandel=priser varierar.
Bästa medicinering är båda samtidigt! Du märker skillnad efter bara en halv dag. Däremot är det inte säkert att du blir av med problemet med bara ett av dem. Faktum är man än idag inte kan konstatera varför! man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.
Medicinerna ovan är verksamma på olika områden, tänk på det. Också en anledning till att du kan medicinera båda samtidigt och på så sätt eliminera, vad nu problemet månde vara.
Detta är kluriga fiskar vi har att göra med. Jag har hållt på med dem i över 30 år och har fortfarande inte blivit klok på dem.
Jag matar mina bland annat med röda mygglarver och när jag säger det till Kent i Nol står han och kliar sig i huvudet (många andra med han). Saken är den att mår fisken bara bra som utgångspunkt, kan du mata fisken med vad du vill i princip. MEN, gör den inte det, då är den otroligt känslig och det är här vi måste förstå den bättre.
Mvh
Mikael Öster
Jag lyfter fram detta inlägg för detta var det bästa råd jag någonsin fått som akvarist. Får du problem med bukvattensot så prova med full dos Aquafuran och Flagyl. Det har fungerat till 100 % hitills. Nuförtiden har jag alltid båda sorterna hemma och märker jag att troffarna blir hängiga, inte äter eller står och hostar, så ger jag ett bad om det rör sig om en fisk, eller medicinerar hela burken om det rör sig om fler.
Tack Mikael för det rådet. / Perikles " Troffetråden 2006 "
-------------------------------------------------------------------------------
Flagyldosering
Flagyl 400mg tabletter.Finns i 100 förpackning. Recept utskrives av veterinär.
Ingen mat under de 5-6 första dagarna.(egen erfarenhet)
Byt först så mkt.vatten som dina fiskar tål.
Dosera därefter 1 tablett/50L vatten tex. för ett 720L så går det åt 14-15 tabletter.(Filtrerna kan/skall vara igång).
Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mkt.vatten dina fiskar tål.
Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.
Nytt vattenbyte och halv dos tabletter,sedan är det bara att köra som vanligt.
Nifurpirinol
Dosering beroende vilket fabrikat man köper. Ex Nedan JBL FuraPond ( som jag själv anv ) 1 tabl / 175 L . Vid svåra fall 1 tabl / 125 L .
Man kan även intensivbada. 1 tabl i ett kärl på 10-15 L i 30 min.
Tänk på att Nifurpirinol dödar nyttobakterier .
Prisexempel feb 2007 lokal butik :
Flagyl 30 tabl 110 kr + recept ca 60 kr
Auqafuran ( Nifurpirinol ) räcker till 1000 L 461 kr
JBL FuraPond ( Nifurpirinol ) till Koikarp 24 tabl räcker 4200 L 196 kr
Mvh Göran
Kommentar