Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Det e en soppa med andra ord!!! så att någon kan säga säkert att det e Ornatum eller gephyrum tror jag e rätt osanolikt.. Då jag inte tror någon här vet fångstplatsen för just dessa som finns i sverige! eller??

Jag vågar inte tro vare sig det ena eller andra tills jag ser klart och tydligt foto på vardera fisk från någon "expert" källa!
    Senast redigerad av RobinH; 23 March 2011, 23:30.
    CA

Kommentar

• Micke Jarhl
      Användare
      • April 2002
      • 2277

Denna tråd har dubbel betydelse"ciklidsoppa" visste du inte från början FI
      Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

Ursprungligen postat av salmberg
        80st hadde Akvarieteknik innan Jägerzoo bokade 25st.. Så det bör finnas kvar en del..
        Köpte 5st..
        Såg bara att där var 5st kvar till salu på JägerZoo!
        CA

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
          Denna tråd har dubbel betydelse"ciklidsoppa" visste du inte från början FI
          Hehehe
          CA

Kommentar

• salmberg
            Användare
            • October 2007
            • 830

Ursprungligen postat av FI
            Kul! Nu är vi väl tre som har dem, vi borde starta en ny tråd kanske eller vad säger ni? Och posta bilder, filmer och erfarenheter, etc.
            Klart vi ska göra det.. Kommer nog dyka upp fler snart som köper på sig..

Kommentar

• Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

Om det är denna gephyrum (aldrig hört om faktiskt) så förklarar jeff rapps "new negotiated price"... Lite smått -inte ok, det tycker jag!

Höll ju på att slänga ut en förmögenhet på att ta hem en beställning enbart för ornatum. Nåja, posta bilder ni som har dem medans de växer.
              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• salmberg
                Användare
                • October 2007
                • 830

Ursprungligen postat av RobinH
                Såg bara att där var 5st kvar till salu på JägerZoo!
                Jinnarparen tog ganska många..

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Fy va snygga de är! Om det nu är ornatumen man har. Jag googlade på dem och såg lite bilder och det är ju en helt sjukt färggrann fisk! Det blir definitivt att flytta hela gruppen till 540 och försöka få lek. Kul! Det enda jag oroar mig för är att 4st är för lite och att det inte är båda könen eller att någon går bort. Jag brukar försöka ha minst 6st ungfiskar, gärna 8-10 st. Men men, man får väl hoppas att det räcker.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Rivulatus
                    Användare
                    • December 2002
                    • 811

Ursprungligen postat av FI
                    Fy va snygga de är! Om det nu är ornatumen man har. Jag googlade på dem och såg lite bilder och det är ju en helt sjukt färggrann fisk! Det blir definitivt att flytta hela gruppen till 540 och försöka få lek. Kul! Det enda jag oroar mig för är att 4st är för lite och att det inte är båda könen eller att någon går bort. Jag brukar försöka ha minst 6st ungfiskar, gärna 8-10 st. Men men, man får väl hoppas att det räcker.
                    En av de snyggaste som finns ja. Men nu när alla verkar införskaffa så går det säkert att byta om man får fel (fast det ska vara riktigt trixigt att se könsskillnader iaf. på ornatum). Jag ska hänga på låset nu om en halvtimme på akvariebutiken och om inte så när du och jag bor så nära kan vi byta sinsemellean om det behövs

edit: bokade 4 stycken nu och tar dagens första andetag

"In the same monograph, Eigenmann (1924) describes a new subspecies, Cichlasoma ornatum gephyrum from the Rio San Juan and the Rio Dagua systems in western Colombia . He asserts: "its coloration is so peculiar that it might well be a hybrid between C. atromaculatum and C. ornatum." He goes on: "Remains of cross-bands occur especially along back and middle of sides, many of the scales of the bands below the middle have black bases; axil black, centers of scales otherwise largely light; soft dorsal, caudal, and posterior half of soft anal with translucent spots...small (blue?) spots on cheeks and opercles, a black spot on base of upper half of caudal, a black spot on bases of soft dorsal and anal near the ends of these fins." Eigenmann (1924) figures both "C." ornatum and his new sub-species (Plate 31) and they do look different in the sketches."

Låter ju som någon av arterna.. Även efter att damsugit youtube tycker jag dom är extremt lika riktigt unga ornatum minus då det superblå grundfärgen från lysröret.

Kanske flytta dessa inlägg till ny tråd?
                    Senast redigerad av Rivulatus; 24 March 2011, 12:18.
                    SA:

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Kollade lite på kartor och det verkar lite skumt att de skulle ta fel på Umbrifera och ornatum samt gephyrum.

på kartan är områden för ornatum i rött, gephyrum i blått och umbrifera i grönt. Inte så nära direkt.

Kan man egentligen veta att de verkligen är VF? Kan de inte ha odlat i sjö eller akvarium om det ligger pengar i det hela.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Rivulatus
                        Användare
                        • December 2002
                        • 811

Intressant.. Vet att vissa sa ciklider odlas i betongdammar i sydamerika och säljs vidare som vf (jordätare bla.). Att dom skulle sälja fisken som en billigare fisk som egentligen är mer värderad går ju dock inte riktigt ihop väll?
                        SA:

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Det kan ju vara ett gäng som insett att man kan tjäna pengar och odlar upp en del firrar, men mycket som inte verkar logiskt då. Om man odlar ornatum så borde man väl sälja de som dem (om man vet vad det är) eftersom de går för högre summor.

Vad jag förstått så är ornatum dyr dels på grund av att det inte finns massor av den men mest för att i området nära ecuador ligger de värsta drogodlingarna och det är många fiskare riskerar skjutas där. Det talar också för Gephyrum som ligger högre upp där det inte är lika farligt. Detta är något av en test jag har just nu efter att ha summerat massa info på nätet, jag försöker få reda på mer.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Ursprungligen postat av DaRe
                            Kollade lite på kartor och det verkar lite skumt att de skulle ta fel på Umbrifera och ornatum samt gephyrum.

på kartan är områden för ornatum i rött, gephyrum i blått och umbrifera i grönt. Inte så nära direkt.

Kan man egentligen veta att de verkligen är VF? Kan de inte ha odlat i sjö eller akvarium om det ligger pengar i det hela.
                            Vet du Exakt var Umbriferan fångas i Rio Magdalena?? den sträcker sig ju nästan genom hela colombia!
                            CA

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Det vet jag inte och jättebra info. Jag har bara läst på fishbase:
                              Atrato and Magdalena River drainages in Colombia and Tuíra and Chucunaque River drainages in Panama
                              Drainage har jag kopplat till utloppet dvs mot karibiska havet.

Bra karta Robin, på den jag letade på kunde jag inte följa hela floden. Din bild kan ju förklara att de säljs som Umbrifera på grun dav att floden är så lång.

Man ser iofs på din karta att Rio Magdalena rinner i en dal och både gephyrum och ornatum lever i floder som mynnar mot stilla havet och där emellan är en bergskedja, men frågan är vad jag begär av de som fångar. De kan inte ha koll på allt antar jag. Samt även om det nu finns några fångsplatser angivna i fishbase vet jag inte om det är hela sanningen, dessa fiskar kanske finns i en hel del andra områden också??
                              Senast redigerad av DaRe; 31 March 2011, 08:51.

///David

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Här var en rätt bra karta också med floder angivna:

///David

Kommentar

Arbetssätt...